Feed

06/02/2024

4 min

Mottagarnas beteende styr

Arbetsmodellen Design Thinking utgår från vad målgruppen tänker och tycker. Och där nånstans behöver du börja om du vill skapa kommunikation som har i syfte att förändra eller förstärka beteenden.

06/02/2024

5 min

Välj kampanjsajt

Hur ska du tänka med gränssnitt när du skapar en kampanjsajt som ska nå flera målgrupper? Hur gör du det enklare för hela arbetsgruppen att förbättra sajten? Blomquist frågar experten Felicia om best practice.

16/01/2024

4 min

Är scrollytelling något för dig?

Scrollytelling innebär att informationen på en webbsida dyker upp på ett visuellt spännande sätt medan du scrollar dig nedåt. Men när ska den användas?

16/01/2024

3 min

Säg hej till promptografin

Med hjälp av korta instruktioner i textform kan vem som helst skapa en intressant bild. Det kallas för promptografi och vi har tagit pulsen på fenomenet.

20/12/2023

Lästid: 3 min

Hur gör man en julkampanj?

Nu är det jul igen och julkampanjerna varar fram till mellandagsrean. Men finns det något särskilt man ska tänka på när man själv tar fram dem? Vi har samlat allt du behöver veta!

20/12/2023

Lästid: 6 min

Hjälp! Framtiden är redan här …

För att spana in framtiden har vi gjort som man ska göra. Det vill säga att ta avstamp i det som varit. Här sammanfattar vi 2023 och kollar in vilka kommunikationsutmaningar som år 2024 bjuder på.

29/11/2023

4 min

Måste vi vara så seriösa hela tiden?

Humor får dig inte bara att skratta. Det får dig att konsumera också. Vi kollar på varför humor blir allt mer populärt i en värld fylld av syftesdrivna varumärken.

29/11/2023

3 min

Varför börjar Meta ta betalt?

Meta inför betalversioner för Facebook och Instagram, för alla som vill slippa reklam och som inte vill bli spårade. Men varför gör de som de gör? Och vilken betydelse får det?

06/11/2023

3 min

Mångfald i kommunikation

Mångfald i kommunikation är mer än en marknadsstrategi – det är en nödvändighet. Kommunikation måste anamma kulturen kring den samt några tips och anledningar till varför mångfald passar ditt företag.