09/06/2020

Lästid: 3 min

Hitta rätt kunder med rätt sökord

Där sitter du med en produkt eller någon form av information som ska ut till folkmassan. Hemsidan är uppe, e-handelsportalen är implementerad och annonsutrymmen på sociala medier är bokade. Det är bara ett problem – hur når du ut till dem som inte hittar dig via annonserna? Med rätt sökord så klart! Du tittar kanske redan på relevanta sökord, men hur hittar du de bästa för din verksamhet?

Vilket SEO-verktyg är bäst?

Alla webbsidor behöver olika typer av hjälp för att ranka högre, och det finns ingen som är bäst för alla. Däremot är alla verktyg olika i både pris och funktion, vilket gör att det finns verktyg som passar just dig bättre! Ingen kan läsa tankar men med rätt SEO-verktyg kan du göra det näst bästa – hitta och följa mönster.

crowd walking on street with the sun setting in the west

Google Search Console

De flesta klarar sig med Googles egna verktyg. Genom att koppla din webbsida till Google Search Console kan du få massvis av användbar information. Du kan se hur användare hittar till din webbsida, vilka sökord de använder via Google Keyword Planner och självklart information om trafiken på alla dina undersidor. På så sätt ser du vilket innehåll som funkar bäst, och med den informationen kan du förbättra webbsidan och få mer trafik. Implementera GSC i din webbsida, även om du inte jobbar med SEOn, för att få rapporter och förslag på åtgärder.

Ahrefs

Det här verktyget används flitigt av titaner som Facebook, Netflix, Uber och Shopify. Med Ahrefs har du tillgång till konkurrentanalyser för att se vad de använder för sökord, spåra dina sidors position och mycket mer! Den här sidan kostar en del men det är värt det om du verkligen vill satsa på din webbsidas ranking.

En viktig funktion som gör att Ahrefs sticker ut lite extra är länkresearch. Där kan du se både in- och utgående länkar, alltså vilka du länkar till och vilka som länkar till dig. Vi rör ämnet i ett tidigare inlägg som du kan läsa här.

Keyword Tool Pro/Free

Ibland räcker inte Google Keyword Planner till för att hitta bra sökord. Du vill inte slåss om en hög ranking mot större verksamheter som har mer trafik. Det krävs ett stort index av sökord för att hitta mindre men mer värdefulla ord för din verksamhet. Med verktyget Keyword Tool Pro hittar du sökord som kan lokaliseras till 192 länder, 47 035 individuella platser och 46 språk – överallt helt enkelt. Gratisversionen ger dig de vanligaste sökorden i ditt land, vilket också är värdefullt.

Content is king

Google är en textbaserad sökmotor. Den vill se text som är tydlig, enkel och hjälpsam för läsaren. I slutändan handlar det om att ha riktigt bra content – eller innehåll som vi säger hemma i Sverige – som lockar användare. Du får dem att stanna med content som kommer kontinuerligt. Det är viktigt att använda rätt sökord, och användarvänligheten måste vara easy-peasy. Men utan bra innehåll kommer ingen återvända till sidan. Skriv relevant content, skriv intressant content och se trafiken rulla in!

Behöver du hjälp?

Vi kan hjälpa dig med allt från uppstart och planering till content och sökordsoptimering. Hör av dig så bokar vi möte!

Kontakta oss

Digitalisera årsredovisningen Boka in 15 minuter med oss