11/05/2020

Lästid: 3 min

Lärdomar från Kina – där pandemin startade

Det är en minst sagt omskakande tid vi lever i. Vi är många som gör vårt bästa för att anpassa oss efter den märkliga värld vi befinner oss i idag och som testar oss fram för att försöka leva på som vanligt. Eller ja, så vanligt som möjligt.
Pandemin påverkar oss också rent yrkesmässigt, och vi inom kommunikationsbranschen är inget undantag. Hur ska vi egentligen anpassa oss till de nya omständigheterna? Hur kan vi hjälpa våra kunder att nå ut, trots att allt är upp och ner? Det är alldeles för tidigt för att någon ska ha säkra svar på de här frågorna. Men några som i alla fall ligger snäppet före oss andra är Kina. Vår systerbyrå i Kina, We Marketing Group, har tittat närmre på hur krisen har påverkat människor och företag där. De kom fram till fyra slutsatser. Två av dem delar vi med dig nu.

Att anpassa sig till ett digitalt liv

När vi mer eller mindre sitter fast i våra hem blir det naturligt att använda digitala medel för att göra det vi alltid gör – som att jobba, shoppa, uppleva kultur och hålla liv i våra relationer.

I Kina syns tydliga effekter av den här massiva förflyttningen in i den digitala världen. Produktivitetsappen DingTalk har klättrat rejält på den kinesiska App Store-listan som ett resultat av hemmajobbandet – från en blygsam placering på plats 269 till plats 2. Baidus livestreamade museivisningar från olika platser i världen har visats hela fem miljoner gånger, och en karaokeapp där användarna kan sjunga tillsammans i gruppsessioner har vuxit med 21 % senaste månaderna.

När det kommer till marknadsföring och reklam har en intressant förändring noterats i Kina – köpprocessen har blivit mindre produktfokuserad och mer personfokuserad, och bra content spelar en allt viktigare roll för om kunden kommer klicka hem produkten eller inte. När det gäller digital marknadsföring innebär det att kommunikationen behöver komma närmre mottagaren och bli mer personlig. Kunderna kommer kanske inte handla av dig för att de till exempel ser en annons. Istället behöver du hitta vägar in i kundens privata sfär.

Några som varit kreativa i hur de bemött den här förändringen är ölmärket Tsingtao, som bjudit in privatpersoner med över 100 kontakter i sina sociala medier att bli återförsäljare av deras produkter. De låter alltså privatpersoner kommunicera deras budskap till andra privatpersoner när ordinarie kanaler inte fungerar lika bra.

Multifunktionsappen WeChat är den största sociala appen i Kina. Plattformen rymmer allt från sociala medier och direktmeddelanden till onlinespel och e-handel. Med deras 980 miljoner användare var företagen snabba att ta tillvara på möjligheten att direkt kommunicera med sina kunder via plattformen. Dessutom har WeChat lanserat en livestreaming-funktion för e-handel, med varumärken inom 18 kategorier.

Att beställa hem prylar, kläder, färdigmat och råvaror har blivit det nya svarta. Men det är så klart inte bara de som säljer grejer som behövt anpassa sig till den digitala förflyttningen. Medan de fysiska skolorna varit igenbommade har New Oriental Cloud Classroom tagit emot miljontals elever under våren genom sina molnbaserade klassrum.

Att leva självständigt

Karantänlivet kan kännas ensamt och deppigt. I Kina har många tagit tillvara på sin dötid genom att förverkliga sig själva, ägna tid åt sina hobbys och hitta nya intressen. Företagen har så klart snappat upp detta och hittat sätt att möta sina kunders behov digitalt.

För vissa handlar det inte om ren försäljning utan snarare att behålla eller förstärka relationen till sina kunder. The Beast, som är en blom- och inredningsbutik, har haft 65 000 tittare per avsnitt av sina livestreamade tutorials om hur du sätter ihop olika blomsterarrangemang. Skönhetskedjan Perfect Diary lät make up-artiser och influencers livestreama tutorials av olika sminkingar, och svara på frågor från tittarna. Hela 145 000 personer följde streamen.

Många företag har bemött isoleringen genom att lägga till nya, karantänanpassade produkter i sitt sortiment. Till exempel erbjuder restaurangkedjan Little Sheep Hot Pot matlagningskit där du får allt du behöver hemlevererat, för att sedan själv koka ihop middagen.

Det var första halvan, nästa kommer i nästa månads nyhetsbrev!

Glöm inte att vi finns här för dig och din verksamhet under krisen och kan till exempel hjälpa dig med livesändningar, workshops på distans och webinarier. Hör av dig!

Kontakta oss