Få har väl missat att energisituationen i Europa är otroligt pressad. För att undvika att hamna i ett läge där elen faktiskt inte räcker till behöver vi alla hjälpas åt att minska vår elanvändning. För Energimyndigheten har vi tagit fram en nationell kampanj med syfte att förändra människors beteenden och på så sätt minska risken för elbrist.
Tjänster
Fullservice
En stor målgrupp
Kampanjen behöver ha en så bred räckvidd som möjligt – den berör alla och alla behöver dra sitt strå till stacken. Den insikten styrde både utveckling av budskap och val av kanaler. Budskapet behöver vara rakt och enkelt att förstå. Enheterna behöver nå ut brett och vara synliga i olika miljöer där människor befinner sig.
Budskap och kanalval
Grundbudskapet bygger på att varje liten förändring gör skillnad i det stora hela. Enheterna lyfter olika vardagliga företeelser där vi genom relativt små uppoffringar kan spara el. Vi tog fram alltifrån banners och korta filmer för sociala medier till tidningsannonser och utomhustavlor.
Resultat
Engagemanget kring kampanjen och dess budskap har visat sig vara stort, många vill vara med och sprida ordet. “Varje kWh räknas” har nämnts i nyhetsinslag på tv och plockats upp av kommuner och företag som spridit budskapet via egna kanaler. En kampanjmätning visar att hela 3 av 4 har sett kampanjen, och att 4 av 5 har uppfattat budskapet.