Utbildningsförvaltningen i Stockholms Stad

Samtycke

Om projektet

Sverige har sedan 2018 en ny lagstiftning gällande samtycke som innebär att allt sex som är ofrivilligt blir olagligt. Utbildningsförvaltningen bedriver med anledning av lagstiftningen ett större informationsarbete och Blomquist fick uppdraget att ta fram en kompletterande kampanj med syfte att stärka kännedomen kring lagstiftningens syfte och innebörd bland just ungdomar i åldern 13–19.

Tjänster

Idé, copy, form, film samt sociala medier-publicering

Insikter

För att förstå hur unga resonerar genomfördes kvalitativ research i form av djupintervjuer. Begreppet ”samtycke” diskuterades och intervjuerna påvisade att unga har väldigt olika uppfattning om vad samtycke innebär i reell mening och gav en mängd spännande insikter som togs vidare i det kreativa arbetet.

Tusen sätt att säga nej – men bara ett sätt att få ett ja

Utifrån erhållna insikter togs det bärande konceptet ”Tusen sätt att säga nej” fram. Genom att visa detaljer kring kroppsspråk och påvisa hur olika sätt ett nej kan visas, sägas och kännas uppmanar vi ungdomar att tänka till och reflektera kring vad samtycke faktiskt innebär och hur det kan se ut. Det bärande budskapet är att det enda sättet att vara helt säker på ett ”ja” är att fråga och stämma av med varandra – för att få ett aktivt samtycke.

Resultat

Kampanjen genererade mycket goda resultat på bland annat Snapchat och TikTok med över 4 miljoner exponeringar och 48 000 klick. Kampanjen har även uppmärksammats i olika nyhetsmedier såsom SVT, Mitti, Stockholms stad och DN.

Fler case