Inför valet 2018 tyckte väljarna att skolan var mindre viktig. Integration, jämställdhet och vården var frågorna som engagerade mest. Vi fick ett stort, svårt och viktigt uppdrag från Lärarförbundet: att hjälpa dem göra skolan till valets viktigaste fråga.
Tjänster
Copywriting, Art Direction, Konceptutveckling, Mediaplanering, UI-design
Idé och koncept
Vad har alla valfrågor gemensamt? Att de börjar i skolan. Lärares arbetssituation påverkar dagens elever, som i framtiden kommer utveckla och driva hela vårt samhälle. Om vi vill ha fler klimatforskare, bättre värderingar och mer vårdpersonal imorgon – måste vi satsa på lärarna idag. Det är det som är Lärareffekten – vårt koncept för valkampanjen.
Aktivering lokalt och nationellt
En stor och viktig del av kampanjen var att ta fram material som Lärarförbundet kunde använda runt om i Sverige. Det resulterade i en verktygslåda, där ombud runt om i Sverige kunde anpassa budskapen till deras ort och hämta hem mallar för till exempel insändare.
Resultat
Innan kampanjen kom skolan på en femteplats bland väljarna. Närmare valet hamnade skolan på en andraplats! En av annonserna nominerades i Columbi ägg, som belönar effektiv reklam riktad mot beslutsfattare.