För varje år kommer det fler och fler nya lopp. Vilket Lidingöloppet, och andra mer klassiska lopp, märker av. Idag måste du kämpa hårdare för att få löparens uppmärksamhet. I vårens kampanj hade Lidingöloppet två mål: att visa vikten av att röra på sig och varför just Lidingöloppet ska bli höstens utmaning.
Tjänster
Art Direction, Copywriting, Konceptutveckling
Hur tänker löpare?
För att förstå hur löparna tänker, beter sig och behöver genomförde vi några intervjuer. Vi ville förstå hur träningen ser ut, hur de tänker när de väljer lopp och vad som är viktigt för dem. Researchen sammanfattades i tre personas. Vi avgjorde att vi hade störst potential att rikta oss till två av dem.
Strategi och budskap
Enligt löparna är det som skiljer Lidingöloppet från andra lopp framförallt underlaget och miljön. De flesta lopp är i stadsmiljö, med hårt och platt underlag. Lidingöloppet är däremot mjukt underlag, mitt i naturen och med flera utmanande backar. Det väljer vi att trycka på i kampanjen, som bland annat visades under Stockholm Marathon och Göteborgsvarvet.
Bildspråk
Vi tog också fram ett nytt bildspråk för kampanjen. I tidigare bilder är det som att du står och betraktar löparna. Nu ville vi istället att du skulle vara löparen.