08/07/2022

3 min

Vad är WCAG och varför finns det?

I år släpptes en ny uppdatering, WCAG 2.2, som fokuserar lite extra på att förenkla för användare som har någon form av funktionsnedsättning. I dagsläget är det ett krav att statliga myndigheter och offentliga aktörer förhåller sig till dessa riktlinjer, men även du som privat aktör rekommenderas starkt att följa riktlinjerna enligt WCAG.
En webbplats som följer riktlinjerna förenklar inte bara för människor med särskilda behov – det förenklar upplevelsen för alla besökare. Det gynnar också dig i slutändan att tillämpa riktlinjerna. Användarvänlighet är A och O för en lyckad webbsida!

WCAG 2.2 – hur vi förenklar webben tillsammans

WCAG är en samling av riktlinjer som finns för att öka tillgänglighet på webben. Det är något vi har skrivit om tidigare. De nya riktlinjerna för WCAG 2.2

 

Drag and drop-alternativ – Dragging Movements

Användare som inte kan göra vissa rörelser ska ha möjlighet att använda sig av drag and drop-funktioner. Då behöver de inte göra rörelser med musen. Ett exempel kan vara att ladda upp dokument på en webbplats med hjälp av en “Hämta fil”-knapp, som öppnar dina dokument på datorn. Eller att du ändrar ordningen på block med hjälp av en pilknapp som flyttar blocken upp eller ner.

 

Det ska vara enkelt att få hjälp –  Consistent Help

Det ska vara tydligt på webbplatsen var besökarna kan få hjälp om de har frågor eller funderingar. Chattar, telefonnummer, mejl och liknande bör alltid finnas tillgängligt på varje sida. Vårt tips är att alltid länka till detta längst ned på webbsidan. 

 

Enkelt att identifiera sig – Accessible Authentication

Det ska vara enkelt att autentisera sig när du ska logga in på en sida exempelvis ska detta alltså ske smärtfritt. Du ska inte behöva komma ihåg mejladress, lösenord eller svara på gåtor för att bevisa att du är du. 

 

Gör det enkelt för användaren att komma till rätt sida – Page Break Navigation

Syftet med denna riktlinje är att med en enkel funktion hjälpa användare hitta en specifik sida i digitala dokument eller texter. Ett exempel kan vara att i en E-bok ha en funktion som hjälper läsaren att hoppa till ett specifikt kapitel, med hjälp av en översikt och ett knapptryck.  

 

Tydligt kunna se var du befinner dig på webbsidan –  Focus Appearance (Minimum-Enhanced)

När en användare befinner sig på en webbsida ska det vara tydligt var på sidan hen befinner sig. Detta är superviktigt för att alla användare ska kunna navigera sig runt. Oavsett om det är på en knapp eller en länk de klickat, ska det synas tydligt. 

 

Användare ska inte behöva upprepa inmatande av information – Redundant Entry

Har en användare väl matat in information, till exempel betalningsuppgifter, ska hen inte behöva göra det fler gånger. Det ska ske en inmatning automatiskt med de uppgifter hen har uppgett första gången. 

 

Komponenter som är klickbara ska vara enkla att klicka på – Target Size

Det är viktigt att klickbara komponenter ska vara så pass stora att användaren enkelt kan klicka på dem. Klick-ytan ska vara minst 24×24 pixlar. För små komponenter är svåra att klicka på för användare med nedsatt syn, exempelvis. 

 

Funktioner ska alltid vara synliga – Visible Controls

Funktioner på webbplatsen ska alltid vara synliga för användare. Ett exempel är formulär där användaren kan skicka en fråga och till kundtjänst. Se till att skicka-knappen i formuläret alltid är synlig. 

I detta inlägg har du läst om WCAG 2.2 för webbplatser, men riktlinjerna för WCAG berör även appar och andra digitala tjänster. Läs mer om WCAG.

Vi kan hjälpa dig!

Vi på Blomquist är experter på tillgänglighet och hjälper mer än gärna till att anpassa din webbplats enligt WCAG och dess riktlinjer. Hör av dig till oss om du har frågor eller vill ha hjälp!

Kontakta oss