29/11/2023

3 min

Varför börjar Meta ta betalt?

Många hajade nog till när beskedet kom: Meta inför betalversioner för Facebook och Instagram. Den klassiska texten på Facebooks startsida – ”It’s free and always will be” – är alltså numera en sanning med en rejäl dos modifikation. Så vad har hänt egentligen?

Ett stort steg

Det är ingen liten sak att Meta börjar ta betalt. Ungefär hälften av svenskarna använder Facebook och Instagram varje dag. Om människor slutar använda dem på grund av förändringen skulle det alltså få stor påverkan på svenska folkets sociala liv. Nu är det dock inte fullt så dramatiskt. Gratisversionerna finns kvar, precis som tidigare. Det som tillkommer är nya betalversioner, där du betalar för att slippa reklam och för att Meta inte ska samla in några data om dig.

Varför gör Meta det här?

Det är lätt att tänka att Meta helt enkelt vill tjäna pengar. Och ja, självklart är det så. Men på ett mer indirekt sätt än man kanske skulle kunna tro. Meta tror nämligen inte att de kommer att dra in stora pengar på de nya betalversionerna. Det kommer de förmodligen inte alls att göra. Istället handlar det här om ett sätt att runda EU:s lagar.

EU ogillar

EU är som bekant inte särskilt förtjusta i att företag samlar in data till höger och vänster. Därav GDPR, som kräver att man först ska ha fått personens godkännande. Men då räcker det väl att man klickar i den lilla rutan för att acceptera villkoren, och så är allt frid och fröjd? Nej, så enkelt är det inte heller. EU har nämligen samma syn på den där rutan som de flesta av oss. Den är inget man lägger någon tankeverksamhet på, utan snarare ett störningsmoment som man klickar bort för att kunna fortsätta surfa. Och ett sådant godkännande är inte särskilt mycket värt.

Ett riktigt alternativ

Därför krävs det något mer. Meta måste visa att det faktiskt finns ett alternativ till att bli spårad. Och nu finns det just ett sådant. För den nätta summan av 10 € per tjänst och månad, eller 3 € extra för mobilversionen, kan du se till att just de här två sociala medierna inte följer varje digitalt steg du tar.

Högt pris

Tycker du att det är dyrt? Det är du i så fall inte ensam om. Det ryktas till och med att Meta har satt priserna på en medvetet hög nivå, för att sedan kunna peka på det låga intresset för att visa att deras användare är okej med att bli spårade. Vi får väl se om EU låter sig övertygas. Och hur blir det för oss i reklambranschen då? Ja, vi ser inga dramatiska förändringar inom den närmaste tiden. Än så länge kommer de allra flesta att välja reklamversionen, precis som förut. Men vem vet, kanske får vi anledning att återkomma i frågan.

Vill du veta mer om hur du maxar din kommunikation på sociala medier? Hör av dig till oss!

Kontakta oss