06/11/2023

3 min

Mångfald i kommunikation

– Det finns många anledningar till att ha mer mångfald i kommunikation. För styrelsemedlemmar och ägare kan jag påpeka det monetära värdet som kommer av att nå nya, kanske oprövade kundgrupper. För resten av oss räcker det att säga att det helt enkelt är rätt. Att alla förtjänar att se sig själva på tavlor och i film, säger Erik, Copywriter på Blomquist.

Mångfald inom kommunikation handlar om mer än bara att checka några krav på ett papper. Det handlar om att förstå vilka du vill nå ut till samt förstå hur det gynnar både verksamhet och kultur. Inkludering och representation av individer från olika bakgrunder, kulturer, kön och identiteter är en standard. En ny norm där empati är nyckeln till framgång. När personer känner sig hörda är de villiga att spendera mera pengar. I slutändan handlar det om att lyssna och förstå, något som förstärker verksamhetens trovärdighet.

Hur ser den verkliga världen ut?

Människor vill se sig själva. Så enkelt är det. När du skapar din kommunikation måste du tänka var den ska vara, vilka den ska nå, varför den ska nå där och hur speglar den vår värld? Etablera äkta kopplingar till en kulturell puls.

Kreativitet börjar på arbetsplatsen

– Hur du kommunicerar utåt måste speglas inifrån också. Ibland är det inte den bästa idén att ett gäng vita medelålders män gör reklam för tonårstjejer. Försök ha med den riktiga målgruppen så tidigt i produktionen som möjligt. Innovation kommer från alla möjliga vinklar, oftast när du nyttjar personer som är en del av den världen. Det leder till idéer som känns friska för de är äkta, säger Erik.

Undvik stereotyper

Känns självklart men det måste upprepas. Brist på mångfald bland de som skapar kommunikationen leder till stereotyper för att rikta sig på specifika målgrupper. Därför är det viktigt att prata med sin målgrupp. Ställ hundra frågor om det behövs! Det viktigaste du kan göra innan du skapar är att lyssna. Du slipper be om ursäkt om du bara gör rätt från början.

Rykte och trovärdighet

Word of mouth kommer alltid att vara den bästa kommunikationen och de som visar mångfald blir sedda som mer trovärdiga. Just för att de förstår sina målgrupper. En fråga att ställa sig själv inför varje projekt: reflekterar arbetsgruppen den kultur och grupp som vi försöker nå? Samarbetar vi med personer från denna grupp? När svaret är ja har du gjort rätt. Och det kommer att märkas i resultatet.

Arbeta med mångfald!

I slutändan är mångfald inom kommunikation inte en trend. Det är nutid och framtid. Att omfamna mångfald kommer att hjälpa din verksamhet bli sedd av fler, förstådd av fler och uppskattad av fler. Visa hur den riktiga världen ser, undvik tråkiga stereotyper, lyft målgruppen tidigt och stärk ditt rykte.

Hör av dig till oss om du vill ha hjälp med din kommunikation så att den faktiskt når rätt och skapar mervärde!

Kontakta oss