06/11/2023

4 min

”AI ska inte vara kreativ i sig själv”

Det är lätt att bli överväldigad av alla möjligheter som öppnar sig med AI. Men hur kan vi använda den artificiella intelligensen för att bli ännu bättre på form och kreativitet? Vi tog ett snack med Jonas Serrander, Creative Designer på Blomquist, för att höra hur han ser på saken.

Hur har AI förändrat ditt jobb?

– Först och främst förkortar det uppstartsarbetet i projekten. Vissa saker tar en bråkdel så lång tid nu. Det gör att mer fokus hamnar på det kreativa idéarbetet, vilket ger störst mervärde för kund. Kan vi landa i fler kreativa timmar är det väldigt väl spenderade pengar, för idéerna kommer alltid att vara det som är mest värdefullt. AI är alltså i mångt och mycket ett effektiviseringsverktyg, samtidigt som det förstås också kan vara ett kreativt stöd.

Hur använder du AI för exempelvis bildbearbetning?

– Det finns väldigt många olika verktyg. Men det är först när man börjar kombinera dem som det händer spännande saker. Man kan till exempel prompta en bild i Midjourney, och när man är nöjd med den tar man den vidare till Photoshop för att vidarebearbeta den. Sedan kan man ta den vidare till ytterligare ett verktyg, för att skala upp den till högupplöst. Du kan också använda Chat GPT för att vässa din prompt, istället för att du själv ska skriva textmängderna som krävs.

Vilka utmaningar ser du med användningen av AI inom reklam?

– AI leder bland annat till att kunder vill ta fram mer material själva, och då finns det risk för ett mer strömlinjeformat innehåll. Jag tror att man kan få svårare att särskilja olika varumärken. Använd gärna AI-verktyg, men rådfråga också din byrå om hur ni ska kommunicera. Vad gäller juridiken måste man se till att man inte ger bort information till de här verktygen, som ofta är open source, eller på annat sätt bryter mot sekretessregler.

Hur ser du på förhållandet mellan kreativitet och AI?

– Det är en intressant fråga. Min grundsyn är att AI ska främja kreativitet, inte vara kreativ i sig själv. Det ska vara ett verktyg för att stödja det kreativa arbetet, i form av avlastning och optimering. Det handlar inte om att låta en AI lösa uppgiften, för då tror jag att det kan bli mycket effektsökeri. Generellt tror jag att vi kommer att få se både en högre lägstanivå och en högre högstanivå. Vi får säkert se en högre lägstanivå på det som kommer ut från olika företag, men även en kreativt högre högstanivå på det som kommer ut från byråerna.

Tror du att AI kommer att konkurrera ut kreativa yrken?

– Jag tror definitivt att vissa tjänster kommer att rationaliseras bort. Till exempel när det handlar om textmängder som du kan producera med en AI till en bråkdel av kostnaden, eller företag som sysslar mycket med bildbearbetning och bildretusch. Men jobbar man utifrån kreativitet tror jag inte att man släpper det arbetet till en AI, utan man använder AI för att kunna vara mer kreativ.

Har du något avslutande tips?

– Om du söker AI-verktyg och vill ha en snabb ingång kan jag varmt rekommendera theresanaiforthat.com. Gå in, titta och surfa runt. Och för alla företag: Se på AI som ett verktyg som kan stötta er i den dagliga verksamheten, för att ni ska kunna bli ännu bättre på det ni är bra på.

Vill du veta mer om hur AI kan hjälpa dig med din kommunikation? Hör av dig till oss!

Kontakta oss