Vi får ibland höra från kunder att de inte tycker att user research behövs eftersom:
”Vi känner redan våra användare.” Så är det säkert, men faktum är att du aldrig kan känna dina användare tillräckligt. Det är omöjligt att veta precis hur användare känner och tänker när de integrerar med produkten utan att fråga. Du kan gissa men gedigen research ger insikter och behov som gör slutprodukten mer användarvänlig.
”Vi har varken tid eller pengar för user research.” Så kan det vara, men då har ni förmodligen inte heller råd att senare göra om leveransen för att användarna inte förstår eller kan använda produkten. Är budgeten för projektet tajt rekommenderar vi att investera i ett fåtal timmar research (intervjuer, enkät, workshop etc.) för att fånga in fundamentala behov och förebygga en kostsam omstrukturering senare.
”Det är svårt att hitta användare.” Det behöver inte vara svårt. Urvalet av användare kan ske helt slumpmässigt eller noggrant efter kunskap, samtidigt ser vi att en mix av båda genererar ett tydligt resultat. Har ni redan en produkt som används är det ofta enkelt att bara slänga ut frågan. Någon kommer nappa, och krävs en lättare ersättning kan det vara värt i längden. Det ligger i vår mänskliga natur att känna oss behövda och lyssnade på. Era användare kommer uppskatta tillfället!