07/09/2021

1,5 min

Stick ut och med rätt budskap

Kommunikationsytor kan vara mycket mer än digitala tavlor i centrum eller en reklamspot i tv, även om det är klassiska mediekanaler som fungerar! Det är viktigt att tänka på hur du ska kommunicera men likaså var du ska kommunicera. Med rätt placering kan ett budskap nå människor i rätt situation, precis där de befinner sig.

Påminn mottagaren

En av de vanligaste orsakerna till att människor skräpar ner är att de inte hittar någon papperskorg i närheten. Därför är det viktigt att papperskorgar är synliga och sticker ut i den omgivande miljön. Bilden ovanför visar exempel på en färgstark papperskorg-kampanj som Stockholms stad tagit fram med oss för att pryda Stockholms sommarplatser. Allt handlar om att nå mottagaren vid rätt tillfälle, utifrån mottagarens villkor. Då kan en oväntad yta, i det här fallet en papperskorg vara oslagbar med sitt budskap.

Vad räknas som oväntat?

Allt kan vara oväntat! Det handlar om val av yta, budskap eller en blandning av båda. För att nyttja oväntade kommunikationsytor handlar det om att på något sätt dramatisera platsen med rätt budskap. I samband med det nya Slakthusområdet berättade Stockholms stad vad som kommer hända och vem som har hand om ombyggnationen. Varför inte visa det på plats och bland mycket gångtrafik? Information når ut och inspirerar målgruppen att lära sig mer om vad framtida Slaktis erbjuder.

Vad har du för oväntade kommunikationsytor?

Kanske är det en husvägg, papperskorg, byggnadsställning eller varför inte en parkeringsplats? Det viktiga är att ytan och budskapet är relevant för både platsen och mottagaren.

Vill du ha hjälp att nå dina mottagare på ett effektivt sätt? Vi är experter på att hitta nya och spännande sätt att kommunicera.

Kontakta oss