Sedan några år tillbaka har offentliga aktörer, som myndigheter och kommuner, omfattats av tillgänglighetsdirektivet WCAG, och från och med 2025 kommer ytterligare aktörer omfattas. Men vad går direktivet ut på? Det korta svaret är att allt som publiceras digitalt ska vara tillgängligt för alla användare, inklusive personer med olika slags funktionsnedsättningar. Det långa svaret hittar du här, där vi förklarar grunderna kring WCAG, och här, där vi skriver om WCAG 2.2.
Vi på Blomquist är riktiga nördar när det kommer till tillgänglighet. Under de senaste åren har vi varit med och säkrat upp ett antal varumärken mot WCAG. Något vi lärt oss längs vägen är hur mycket bättre det blir om tillgänglighetsperspektivet finns med i beräkningen redan från början. Då kan vi redan där se till att tillgänglighet blir en del av varumärkets DNA. På så sätt sprider det sig naturligt till alla nivåer och syns i allt material som bär varumärkets namn.
När ett nytt varumärke ska etableras behövs en varumärkesplattform. Den innehåller vanligtvis viktiga grundstenar som definierar varumärket och vad det står för. Det kan till exempel vara beskrivningar av målgrupp, värderingar och positionering på marknaden. Redan här kan vi göra vissa ställningstaganden och visa vilken inställning vi har till tillgänglighet. Då säkerställer vi att alla som kommer i kontakt med varumärkesplattformen får samma grund att utgå ifrån.
Men varumärkesplattformen innehåller även riktlinjer för design, typografi och tonalitet. Här sätts grunden för varumärkets kommunikation och hur det kommer låta, se ut och kännas. Detta spelar en minst sagt viktig roll för tillgängligheten.
Vår expertis ligger först och främst i de delar av varumärkesplattformen som rör kommunikation. Kanske inte så konstigt med tanke på att vi är en kommunikationsbyrå.
Här kommer några av de områden där vi har störst möjlighet att redan från start sätta kursen mot att bli ett varumärke som är tillgängligt för alla – oavsett förutsättningar.
Färger: När vi väljer färger är det viktigt att hitta kombinationer med tillräckligt hög kontrast för att en person med nedsatt syn ska kunna läsa vad det står. Det är också viktigt att färgkombinationerna fungerar för personer med färgblindhet. Med hänsyn till dem får färger inte heller vara ensamma informationsbärare i till exempel infografik.
Typografi: Typografin ska vara lättläst för personer med dyslexi eller andra läs- och skrivsvårigheter. Det innebär att vi behöver vara noga med att bokstävernas form är tydlig, att radavståndet är lagom stort och textspalterna lagom breda.
Bilder: Om din varumärkesplattform innehåller en beskrivning av bildspråk, eller kanske till och med en bildbank, är det bra att även här tänka på tillgängligheten redan från början. Tänk på att bilder och grafik ska ha alt-texter, alltså texter som beskriver bildens innehåll och betydelse för personer som inte kan se. Det allra bästa är om bilderna i en bildbank redan har färdigskrivna alt-texter. Då blir det lättare att göra rätt för användaren av bildbanken.
Tonalitet: Även när det kommer till text och tonalitet behöver vi tänka tillgänglighet. Språkliga riktlinjer kan till exempel handla om att skriva korta meningar, och att använda enkel grammatik och ord som de flesta har i sitt vokabulär. Här berättar vi mer om hur du skriver lättlästa texter. Kom ihåg att även strukturen på texten har betydelse. Tydliga rubriker och underrubriker kan till exempel göra texten mer lättläst. Just rubriknivåer är en av de vanligaste saker som företag får nedslag på när en sajt eller pdf blir granskad.
Tydliga riktlinjer: Det är viktigt att se varumärkesplattformen ur användarens perspektiv och ha förståelse för att vi sitter på större förkunskap än de flesta andra. Materialet behöver vara användbart för alla som på ett eller annat sätt jobbar med varumärket. Därför är det viktigt att riktlinjerna är tydliga, enkla och ger exempel på hur tillgänglig kommunikation ska utformas. Ett bra grundarbete och ett snyggt varumärke är tyvärr inte så mycket värt om inte varumärkesplattformen är användbar och hjälpsam.
Vi är vana vid att hantera WCAG på alla nivåer – från att jobba in tillgänglighetsperspektivet redan från start när ett varumärke formas, till att anpassa redan befintliga plattformar. Hör av dig så ser vi vad vi kan göra för dig!
Vi sparar information om ditt besök i cookies. Läs vår policy här →