24/03/2023

Lästid: 3,5 min

Att skriva lättläst

En mycket stor andel tjänstepersoner skriver i sina yrken. De allra flesta har ingen annan skrivutbildning än svenskan på gymnasiet. För även om många pluggat på högskola och universitet så är det inte alltid att det räcker. Att skriva en akademisk uppsats är en sak. Att skriva för webbsidor, nyhetsmejl, i SoMe eller debattartiklar är en helt annan sak.

Här en handfull tips för dig som behöver lite inspiration:

1) Använd konkreta nyckelord. Kalla en spade för en spade. Krångla inte till det, använd ord som det vet att de allra flesta förstår. Ju fler nyckelord du har i en text, desto lättare att förstå vad du säger.

2) Skriv fler ”du” än ”vi”. Räkna i din egen text. Ju fler ”vi” du har, desto mer introvert text. Ju fler ”du”, desto större chans att din läsare ser sin egen nytta. Pröva så får du se – det kan bli stor skillnad!

3) Målgruppsanpassa din text. Vilka förkunskaper har dina läsare? Ofta kan de mindre än vad du tror om ditt ämne. Använd bara facktermer när du är helt säker på att din läsare vet vad facktermen betyder.

4) Siffror och antal. Var övertydlig. Det är ganska många som är osäkra på hur man räknar procent. Ge exempel som din läsare kan relatera till; 1 000 kr vara både mycket och lite, beroende på sammanhang. Förklara hur!

5) Variera meningslängden. De flesta skriver oavsiktligt monotona och jämnlånga meningar. Man trampar på med meningar på 10–15 ord, sida upp och sida ner. Boooring. Variera korta meningar med 2–5 ord med normallånga och då och då långa meningar; det vill säga 20 ord eller fler. Läs texten högt för att kontrollera rytm och tempoväxlingar, det ska vara som musik!

6) Skriv inte för kort. Det är en vanlig missuppfattning att ”folk inte läser långa texter”. Det gör folk visst. Om texten är relevant och välskriven. Den korta texten som innehåller mycket fakta, kan vara betydligt svårare att läsa, än den längre texten som är tydlig och pedagogisk. Den korta texten kan vara en svårsmält buljongtärning.

7) Det viktigaste först. En text kan vara informationstät. Det innebär att den innehåller massor av faktauppgifter och blir svårläst. Lyft fram det allra viktigaste för din läsare. Lägg resten av alla nödvändiga fakta som punktlistor eller i faktarutor.

8) Skriv bildtexter. Många läser bildtexter först. Skriv därför ditt viktigaste budskap i en kort bildtext, gärna som citat.

9) Var inte rädd att vara för enkel. Människor blir inte arga för att de förstår en text. Det är en vanlig missuppfattning att det som är lätt att förstå också skulle vara banalt. Det som får folk arga, är när de inte förstår för att texten är obegriplig.

10) Skriv rubriker och inte överskrifter. Rubriker sammanfattar ditt budskap och är ofta tre till åtta ord. Överskrifter består ofta av ett enda ord som är generisk, till exempel: ”Bakgrund” eller ”Ekonomi”. Överskrifter lockar inte till läsning. Rubriker gör det.

11) Undvik kanslisvenska. Kanslisvenska utmärks av långa meningar, passiva verb, det vill säga verb där det inte framgår vem som gör vad; /…beslutet fattades…/ och hög abstraktionsgrad. På en sådan text har du ungefär tolv läsare, om du har tur.

12) Testa! Låt alltid någon som är ungefär som dina läsare få läsa din text och ställ sedan kontrollfrågor. Lyssna ödmjukt! Du kommer troligen häpna över hur saker som är självklara för dig, ändå kan missuppfattas. Alltför känsliga själar kanske inte ska utsätta sig för detta. Men för den som är professionell är det bästa sättet att lära sig.

Testa med LIX

LIX. Läsbarhetsindex LIX är ett gammalt mätverktyg som säger något om hur tillgänglig din text är. Du kan googla det. Kopiera hela din text och lägg in i verktyget så får du en indikation på hur lätt/eller svår din text är. Ta inte LIX på alltför blodigt allvar. Det finns massor av saker som LIX missar. Men det är ändå ett roligt och enkelt verktyg som brukar ge en bra diskussion om lättlästa texter och hur de fungerar.

Mikael Rosén

Författare till boken ”Skriva för att övertyga”

Vill du ha hjälp att spetsa till dina texter, och samtidigt göra dem mer tillgängliga? Hör av dig till oss så ordnar vi det!

Kontakta oss