20/11/2018

Lästid: 5 min

Konsumenttrender 2019

Via vårt nätverk Worldwide Partners har vi fått tillgång till en trendspaning av Meabh Quoirin, delägare och vd på Foresight Factory. De jobbar med att definiera trender med hjälp av data från hela världen. Trender styrs av hur vi människor ser på oss själva och vår omgivning – vad vi värdesätter och vad som engagerar oss. Därför är de viktiga att ha koll på! Då kan du skapa pricksäkert innehåll, forma rätt sorts erbjudanden och bygga ett varumärke som människor bryr sig om.
De stora trenderna från 2018, som #metoo, uppvaknandet kring hur mycket plast vi konsumerar och #woke håller i sig, men utvecklas och tar nya former. Här kommer en sammanfattning av de största och mest intressanta trendspaningarna för 2019!

1. Ansvarsfull konsumtion

Vi blir mer och mer medvetna som konsumenter och ställer allt högre krav på varumärken. Vi tänker långsiktigt i våra inköp – för vår egen plånboks skull så klart, men kanske framförallt för miljöns.

En effekt av den här trenden är det stigande utbudet av olika slags prenumerationstjänster. Med dem kan du prenumerera på vissa förbrukningsvaror, och på så sätt få bättre koll på hur mycket du gör av med.

Ett bra exempel är tjänsten Who Gives A Crap, där du kan prenumerera på ekologiskt toalettpapper, bland annat i USA och England.

Att årets julklapp – det återvunna plagget – också är en effekt av den allt mer medvetna konsumenten behöver vi väl knappast nämna!

2. Vi förväntar oss att bli inkluderade

Om förra året handlade om jämställhet ligger 2019 års stora fokus på mångfald. Även här kommer kravet från dina mottagare bli större eftersom att de i allt större utsträckning väljer varumärken efter värderingar.

Fundera över tre saker: Hur ser det ut internt på ditt företag? Hur ser ert utbud ut? Hur mycket mångfald signalerar er kommunikation?

Någon som verkligen lyckats skapa ett inkluderande erbjudande är ingen mindre än popdrottningen Rihanna och hennes skönhetsmärke Fenty Beauty. I deras utbud finns nyanser för en mängd olika hudfärger – betydligt fler än hos någon av konkurrenterna!

När det kommer till kommunikation och hur företaget ser ut internt behöver du tänka ett steg längre. Symboliska ansträngningar, som att anställa en HBTQ-person eller klämma in någon med en annan etnicitet än den som alltid syns, i en annons, räcker inte. Den kritiska konsumenten ser igenom slappa försök att skapa en illusion av inkludering. 2019 handlar om mångfald på riktigt!

3. Ett naturligare liv

2019 är året då vi kommer dras till naturen, dricka mindre alkohol och äta mer naturliga råvaror. Det kanske låter som att vi håller på att återutvecklas till urmänniskor, men riktigt så är det inte. Nya och innovativa tekniklösningar spelar nämligen en viktig roll i vår resa mot att leva mer naturliga liv.

Ta till exempel Natural Cycles – en digital preventivmedelsmetod där kvinnor, genom att kolla sin kroppstemperatur, slipper ta konstgjorda hormoner.

4. Ett steg från tekniken

Visst spelar tekniken en viktig roll i våra liv. Men en trend vi kan se inför 2019 är att allt fler vill dra ner på sitt slentrianmässiga scrollande i sociala medier och tidsslukande spelande på mobilen. En lite oväntad och kanske även ironisk utveckling av detta är att det börjar komma tekniska lösningar som ska skydda oss mot just teknik. Redan nu kan du till exempel få en överblick av din aktivitet på Instagram. Du kan se hur många minuter du spenderar i appen varje dag och få påminnelser när du kommit upp i din egenbestämda maxtid.

5. Ta det lugnt

2016 ville de allra flesta ha underhållning som inte bara var rolig, utan som också lärde dem något. Nu visar färska undersökningar att det inte längre är lika viktigt att kombinera underhållning med kunskap. Att ta det lugnt och konsumera lättsamt innehåll är en trend att ha koll på om du till exempel jobbar med content.

Förra året sökte fler till dokusåpan Love Island än till universiteten Oxbridge och Cambridge. Kanske är det en effekt av vår längtan efter lättsamt innehåll som inte kräver så mycket av oss?

6. Din betalda kompis

Att använda sig av mikroinfluencers är en stor trend i Asien som börjar sprida sig till Europa. Det innebär att företag och organisationer sprider sina tjänster och produkter med hjälp av personer som har runt 1000 följare på sociala medier. Istället för att använda sig av en enda person med många följare används alltså ett flertal med färre följare.

Ett exempel från svenska marknaden är konsertarrangören Live Nation som redan använder sig av mikroinfluencers. Genom appen Society Icon kan vem som helst ansöka om att vara en del av deras kampanjer för olika evenemang.

7. Utbildande varumärken

Den här trenden väger verkligen upp för punkt nummer 5! För samtidigt som vi vill ha underhållning som inte kräver för mycket av oss, vill vi bli kommunicerade med på ett intelligent sätt. Vi gillar varumärken som bjuder oss på något – en ny kunskap eller insikt. Om det dessutom är en expert eller teknisk specialist som ger den till oss tycker vi att varumärket känns trovärdigt!

Kanske kan det vara dags att se över din innehållsstrategi? Vi hjälper dig!