02/02/2018

Lästid: 1 min

Facebook 2018 – vad gäller?

Det smartaste sociala medier kan göra är att lyssna på sina användare! I december kom en undersökning som visade att en av fyra svenskar överväger att minska sin användning av Facebook eller avsluta sitt konto helt. Kort därefter gick Facebook ut med en nyhet – du kommer se fler inlägg från familj och vänner, vilket innebär färre inlägg från annonsörer.
I morse när vi öppnade Facebook möttes vi av ett meddelande om att uppdateringarna är på gång. Borde vi som annonsörer vara oroliga nu? Tvärtom! Precis som Mark Zuckerberg skrev i sin statusuppdatering kommer det här vara bra för nätverket i det långa loppet. Förhoppningsvis kommer fler vilja stanna på Facebook och samtidigt kommer alla som annonserar behöva bli mer kreativa, vilket innebär mer pricksäkra annonser med bättre innehåll. Heja Facebook! Hoppas att fler sociala medier väljer att lyssna på sina användare, som egentligen har hela makten.

Power Editor går i graven

En annan förändring Facebook gick ut med i höstas är att annonsverktyget Power Editor kommer stängas ner. Igår märkte vi att verktyget helt okommenterat hade försvunnit. Men även om vi verkligen har uppskattat verktyget, som gör det lättare att publicera flera annonser samtidigt, behöver vi inte oroa oss för det heller. Statistikverktyget Ads Manager kommer nämligen uppdateras med samma funktioner.

Vill du veta mer?

Du vet väl att vi på Blomquist erbjuder workshops och utbildningar för sociala medier? Vi hjälper även många av våra kunder med strategier, kampanjer, annonser och innehåll. Hör av dig till oss!