14/02/2018

Lästid: 1,5 min

Kampanjer med hjärta

Idag är det alla hjärtans dag! För att fira det har vi gått igenom arkivet på jakt efter kampanjer med extra mycket hjärta – vi hittade fyra stycken.

Alla hjärtans trafikkampanjer

I dag, på Alla hjärtans dag, för 13 år sedan införde Stockholms stad 30-zoner i innerstaden. Undersökningar som genomfördes innan visade att nästan inga bilister ville ha 30-zoner. Så vi insåg att informationskampanjen om den nya hastigheten borde bygga på att beslutet skulle gå att tycka om. Så sagt och gjort. 30-hjärtat var fött och blev den bärande symbolen i filmer, print, målade symboler i gatan, testa-dig-själv-spel och radioreklam.

En annan trafikkampanj vi har gjort för Stockholms stad är ”Visa mer hjärta i trafiken”. Kampanjen gick under våren 2017 med målet ett få trafikanter att bli mer ödmjuka och kommunicera med varandra. Budskap som ”Har du koll på hur fort du kör?”, ”Är du tydlig med vart du ska svänga?” och ”Ser du dem du möter?” syntes runt om i Stockholm både utomhus och på sociala medier.

Alla hjärtans passion för trä

Samarbetet mellan Bygg-Ole och Blomquist varade i hela 25 år. Bygg-Ole var en av de första bygghandlarna som verkligen satsade på marknadsföring och konsumentvänliga öppettider. Begreppet ”Stans vaknaste bygghandel” var fött. Man tog också fram kvällskurser för kunder som ville veta mer. Och hela tiden fanns träkänslan med. Bygg-Ole blev den omtänksamma och hjärtliga byggvaruhandeln. Det fina hjärtat är snidat av Blomquist-Anders gamla slöjdlärare Runa!

Alla hjärtans fil

Bollnäsfil – från hjärtat av Sverige – är en av de godaste filer vi känner till. År 2002 bestämde sig Milko för att försöka sprida filen över Sverige för att den skulle få fler fans och därmed öka försäljningen. På den tiden var det fortfarande ett starkt argument att kunna säga att filmen skulle stöttas i tv för att få större täckning i butiksledet. En sprillans ny 30-talspilsnerfilmsinspirerad reklamfilm togs då fram tillsammans med Forsberg & Co. Två sak var riktigt viktiga: 1. Att verkligen trumma in namnet, och 2: Att ge filen den tidsmässiga ursprungsprägel den förtjänade.