TikTok – allt du behöver veta

Tiktok har öppnat huvudkontor i Stockholm och har stora planer för plattformens utveckling i Sverige. Det innebär flera möjligheter för företag att annonsera och öka uppmärksamhet, engagemang samt användning av deras tjänster och produkter.

Vad är TikTok?

TikTok är en videodelningsapp där användare skapar och delar korta videos. Allt från utmaningar, dansvideor, humorklipp med hög igenkänningsfaktor, till recept, smarta DIY-lösningar och pranks. TikToks algoritm gör att du får upp innehåll som är anpassat efter vad du har visat intresse för tidigare – hur länge du tittat på ett innehåll och om du integrerat med det..

TikTok är en av de mest snabbväxande plattformarna i världen med över en miljard användare.
År 2020 var TikTok den mest nedladdade appen, vilket andra sociala appar inspirerades av. Det tog inte lång tid innan Instagram släppte deras egna version: Reels.
TikTok fortsätter växa och vi förväntar oss att plattformen kommer bli ännu större de kommande åren.

Vem använder TikTok?

Enligt Internetstiftelsens årliga rapport Svenskarna och Internet 2021 har 2 av 10 använt Tiktok senaste året. Appen är mycket populär hos Generation Z, som också har vuxit upp med Internet. Av dessa utgör de som går i mellanstadiet den största andelen av användarna – av dessa har 8 av 10 lagt upp eget innehåll på plattformen.
Även om det är främst yngre på TikTok är det dock viktigt att poängtera att appen används av alla åldrar!

Hur annonserar jag på TikTok?

För att börja annonsera på TikTok måste du först skapa ett företagskonto. Som företagskonto får du en verifierad symbol bredvid användarnamnet och tillgång till olika mätverktyg som hjälper dig anpassa din profil samt analysera data från målgrupper och annonser. I likhet med Instagram och Facebook, får du tillgång till en Ads–Manager där du kan skapa och anpassa annonserna efter dina behov. I profilen får du även använda CTA-knappar (Call to Action) som länkar till webbplatser eller produktsidor.

Vi hjälper dig gärna med att komma igång på TikTok, förstå din målgrupp och utveckla en strategi!

Borde jag annonsera på TikTok?

Många företag har upptäckt värdet i plattformen, hunnit få tag i användarnamn och testat plattformens marknadsföringspotential.

TikTok används inte bara för att nå den yngre generationen. Plattformen används av flera generationer – värdet och möjligheterna är oändliga! 

Skapa först en förståelse för funktionerna, videospråket och tonaliteten det är nyckeln till att lyckas nå ut.  En idé kan vara att skapa ett gratiskonto innan du börjar annonsera.

Det lönar sig att testa annonsering på olika sociala medier för att hitta den som passar er bäst! Du kan hitta våra övriga guider här.

 

Bra att veta innan du annonserar:

Lite längre ned har vi listat de olika annonsplaceringarna. Det är svårt att säga vilken som skulle vara bäst – det beror helt på vad du vill uppnå med din annonsering. Men generellt är det bra att tänka på de här sakerna innan du annonserar:

  • Formatet ska vara helskärmsformat (9:16). 
  • Ljud är superviktigt på TikTok. I appen börjar ofta idén för det kreativa innehållet med ljudet, och så följer det visuella efter. Det är lite annorlunda process än vad du kanske är van vid – ljud och musik har fram tills innan Tiktok varit en bonus och inte något nödvändigt i innehållet. Tidigare konsumerade ofta mottagarna innehåll utan att ha ljud på. Det beteendet har förändrats efter att TikTok och Snapchat växt och blivit större. Så nu behöver du tänka på ljudet, om inte först så åtminstone lika mycket som det visuella!
  • Än så länge kan du inte annonsera på specifika geografiska platser på TikTok. Annonseringen i Sverige går nationellt, men detta kommer att utvecklas framöver. 

Vilka typer av annonser kan jag göra?

Top-view
Top-view-annonser visas under en kort – men intensiv – period (24-timmar). Dessa annonser spelas upp automatisk när appen startas och brukar vara 60 sekunder långa. Den här formen av annonsering passar bäst för lanseringar då du snabbt fångar användarens uppmärksamhet. 

In-Feed
In-Feed-annonser visas i användarens vanliga videoflöde på ett mer organiskt sätt. Med In-Feed kan användarna gilla, kommentera och dela annonsen som ett vanligt inlägg. 

Brand takeover
Funkar som Top-view-annonser där annonsen visas direkt när användarna öppnar appen. Skillnaden är att den här typen omvandlas efter några sekunder från en Top-view-annons till en In-feed-annons. De kan även visas i flödet som bilder, filmer eller Gifs med externa länkar.

Branded hashtag
En populär annonsform som engagerar användare.
I Branded hashtag-annonsering skapar företaget en hashtag och öppnar möjligheten för användare att använda hashtaggen för att skapa eget innehåll och aktivera dem – exempelvis genom en utmaning. Dessa annonser syns högst upp på Discover-sidan.
När användaren trycker på hashtaggen kommer de till en sida med relaterat innehåll.  

Branded effects
Denna annonstyp liknar på många sätt annonsformatet på Snapchat där användarna får använda ett filter eller lins som företaget tagit fram. Dessa annonser varar i tio dagar och gör användare bekantar sig med ditt varumärke.