Guide – Facebook & Instagram

Ska du göra ett inlägg eller en annons på Facebook eller Instagram? Då är den här guiden för dig! Det finns mängder av saker att förhålla sig till när det kommer till innehåll och annonser på sociala medier. Därför har vi gjort den här guiden, så det ska bli enkelt för både dig och för oss.

1. Få ett så bra resultat som möjligt

Text

Rekommenderad textmängd för inläggstext på Facebook och Instagram är 125 tecken (inklusive blanksteg). Om du gör ett inlägg med en länk på Facebook kan du även använda en länkrubrik (25 tecken) och en länkbeskrivning (30 tecken).

Mobile first 

När du publicerar inlägg eller annonser gör du oftast det på en dator. Men kom ihåg att 97% kommer titta på dina inlägg och annonser i mobilen – så det är ännu viktigare att allt ser bra ut där. Ett tips är att göra dina bilder eller filmer i formatet 4:5, istället för 16:9, då syns de mycket bättre!

Rörligt material

Enligt en rapport från Cisco kommer 80% av allt som publiceras på internet vara video före år 2020. Det styr stora aktörer som till exempel Facebook (som även äger Instagram). Facebook satsar på rörligt och därför premieras video i deras algoritm. Förutom att det du publicerar har större chans att synas om det är rörligt finns det en massa andra fördelar. Du är inte begränsad av ett antal tecken eller bilder, till exempel! Det behöver inte vara någon superproduktion, det går att göra enkla animeringar som ger ditt innehåll mer liv och som kommer att få ett bättre resultat.

Checklista för video:

  • Välj en typ av video som passar för det du vill berätta – 360°-video, livesändning eller video för inlägg/annons.
  • Anpassa längden efter innehållet – ju längre du vill att användarna ska titta, desto högre krav ställs på innehållet.
  • Anpassa dramaturgin efter mediet – spara inte budskapet till sist, kom ihåg att de första sekunderna är avgörande!

Kommunicera budskapet utan ljud – eller försöka locka mottagaren att slå på ljudet de första sekunderna.

Hänvisa vidare

Om du vill att mottagaren ska göra någonting efter att ha sett ditt inlägg/annons, tänk igenom ett naturligt nästa steg. Om du vill sälja en produkt, länka vidare till produktsidan. Om du vill att mottagaren ska fördjupa sig i en fråga, länka vidare till relevant information. Tänk på att sidan ska vara responsiv, eftersom 97% kommer att gå vidare i mobilen. Ett annat tips är att inte ha för tunga filmer/bilder på landningssidan eftersom det då kommer att ta längre tid att ladda upp den, vilket gör att mottagaren avbryter.

Om du inte har någon bra landningssida, är Facebook Canvas ett jättebra alternativ! Det är en landningssida du skapar via Facebooks verktyg som laddar snabbt, är mobiloptimerad och tar över hela skärmen.

Logotyp

Eftersom din företagssida alltid står som avsändare på dina inlägg/annonser blir logotypen mindre viktig att lyfta fram. Men om du ska publicera rörligt material och ändå vill ha med logotypen, kommer några tips här:

  • Inled inte med en stor bild av din logotyp. Inom de första sekunderna scrollar de flesta vidare, så inledningen ska du använda till att locka mottagaren att stanna kvar – inte att bli uttråkad.
  • Om du ska publicera ett kortare filmklipp, avsluta inte med en stor bild av din logotyp. Videon kommer att upprepas, då är det inte så snyggt om det var femte sekund kommer en stor bild på din logotyp.
  • Om logotypen är viktig att få med, gör den liten och placera den längst upp eller längst ner i mitten. Där stör den inte, men kommer fram!

2. Skillnaden mellan inlägg och annonser

Inlägg – bearbeta dina följare över tid

Inlägg kan du göra direkt på företagssidan och de visas för en del av dina följare (men långt ifrån alla). För att vara säker på att alla dina följare ser dina inlägg kan du välja att marknadsföra dem för en valfri budget. Då har du även möjlighet att rikta inlägget mot fler än dina följare, till exempel dina följares vänner eller en målgrupp du väljer själv.

Inlägg är bäst om du vill fokusera på varumärkesbyggande och om ditt mål är att få engagemang i form av reaktioner/kommentarer/delningar.

Annonser – om du har ett tydligt mål

Annonser skapar du i ett verktyg som heter Ads Manager. När du skapar annonser har du mycket större möjligheter än med inlägg; du kan rikta in dig till specifika målgrupper, synas på fler annonsplaceringar, lägga till en tydlig CTA, använda dig av data och optimera kampanjer efter olika målsättningar.

Annonser är bäst om du har ett tydligt mål med din kampanj. Det kan till exempel vara att sälja en särskild produkt, få in mejladresser, driva trafik till din hemsida eller att få någon att installera en app.

3. Ska du eller vi publicera?

Om vi ska publicera inläggen eller annonserna åt dig tar vi först fram ett förslag utifrån dina mål och förutsättningar. Sedan ser vi till att det blir rätt format beroende på placering, målsättning och typ av annons/inlägg. Vi behöver veta vilken mediabudget du har tänkt dig samt vem som ska svara på kommentarer som kommer in (du eller vi).

Om du ska publicera själv behöver vi veta följande:

  • Inlägg eller annons?
  • Om annons: vilka annonsplaceringar?
  • Om inlägg: Instagram, Facebook eller båda?
  • Foto eller video?
  • Länka vidare eller inte?
  • Om du ska länka vidare: vilken typ av länkinlägg?

Det finns tre typer av länkinlägg: med en bild, med flera bilder i en karusell eller med en samling:

4. Specifikationer – format & regler

Video

Vår rekommendation för bildförhållande: 4:5

Rekommenderat filformat: .mp4

Storlek på video: 4 GB max

Minimilängd för video: 1 sekund

Maxlängd för video: 240 sekunder.

Undertext och ljud: Valfritt men rekommenderas

Inlägg- eller annonstext: 125 tecken

Text i video: tillåtet, men miniatyrbilden får max innehålla 20% text.

Vill du se hur din video kommer se ut beroende på annonsplacering? Klicka här och sedan på menyn under “Välj annonsplacering”.

Instagram Stories

Bildförhållande för Instagram Stories: 9:16

Maxlängd för video för Instagram Stories: 15 sekunder

Här kan du genom att skriva in bildförhållande räkna ut antalet pixlar.

Bilder

Vår rekommendation för inlägg/annons utan länk: 1200 x 1200 px
Inlägg/annons med länk (en bild): 1200 x 628 px
Inlägg/annons med länk (karusell): 1200 x 1200 px
Inlägg/annons med länk (samling): större bild 1200 x 628 px, mindre bilder 1200 x 1200 px
Filtyp: .jpg eller .png
Bildförhållande: 9:16 till 16:9
Rekommenderad upplösning: Ladda upp bilden med den högsta tillgängliga upplösningen.
Text i bild: vi rekommenderar ingen text i bilden om du ska marknadsföra ditt inlägg eller göra en annons (under 20% text är tillåtet, men kan påverka ditt resultat).

Vill du se hur din bild kommer se ut beroende på annonsplacering? Välj först vilken typ av annons du ska göra: annons med en bildannons med flera bilder (karusell)eller annons med flera bilder (samling). Klicka sedan på menyn under “Välj annonsplacering”.

Profilbild

Din profilbild på både Facebook och Instagram är kvadratisk, du kan till exempel göra den 1200 x 1200 px.

Omslagsbild

När du publicerar din omslagsbild på Facebook gör du ofta det på en dator, men glöm inte att den även ska fungera i mobilen. På dator visas din omslagsbild i 820 x 312 px, på mobil visas den 640 x 360 px. Om den ska fungera för båda ska den alltså vara 820 x 360 px. Om du har text i bilden är det viktigt att den är centrerad:

5. Övrigt

Knappar för annonser

När du gör annonser med länkar kan du välja olika knappar för att locka mottagaren att klicka sig vidare. Alternativen är:

  1. Boka nu
  2. Kontakta oss
  3. Ladda ner
  4. Läs mer
  5. Köp nu
  6. Gå med
  7. Se mer
  8. Ansök nu

Annonsplaceringar

Facebook:

  • Flöden
  • Snabbartiklar
  • Instream-videor
  • Högerkolumnen
  • Föreslagna videoklipp

Instagram:

  • Flöde
  • Stories

Audience Network (appar och webbplatser utanför Facebook och Instagram):

  • Native, Banner och Interstitial
  • Instream-videor
  • Belönade videoklipp

Messenger:

  • Startsidan
  • Sponsrade meddelanden

Har du frågor?

Hoppas den här guiden har gjort det enklare för dig att antingen beställa material till Facebook/Instagram från oss eller för att skapa egna annonser/inlägg. Kontakta gärna någon av oss om du har några frågor!