16/02/2021

Lästid: 2 min

Nudging, knuffen vi alla behöver?

Vi har ett år bakom oss där det mesta har handlat om att förändra våra beteenden för att undvika smittspridning. Självklart kan du säga till någon vad hen ska göra. Eller så gör du det bara lite enklare att göra ”rätt” – det är vad nudging handlar om. En knuff i rätt riktning för att förändra och uppmuntra positiva beteenden.
Nudging är ett begrepp som ursprungligen kommer från en bok som heter ”Nudge: improving decisions about health, wealth and happiness” och är skriven av beteendeekonomen Richard Thaler och juridikprofessorn Cass Sunstein. Boken handlar om hur vi alla kan fatta klokare och bättre beslut om vi bara får en knuff i rätt riktning.

Så går det till

Genom nudging blir vi uppmuntrade att agera på ett positivt sätt utan att för den sakens skull vara tvingade. Det kan exempelvis handla om att placera ut frukt och nötter istället för godis längst framme vid kassorna i en mataffär. På så sätt uppmuntras vi att ta ett sundare köpbeslut. Det kan också handla om att markera ut vägen till papperskorgen eller som många butiksägare valt att göra under corona ­– använda grönt eller rött ljus för att signalera om det är avståndssäkert att gå in i butiken för tillfället eller ej.

Lär känna människorna du vill påverka

För att nudging ska fungera behöver du lära känna din målgrupp. Vill du att fler köttätare ska välja vegetariskt måste du veta varför de äter kött. Personer som vill leva mer hållbart eller lära sig att äta mer vegetariskt är förmodligen mer benägna att välja ett vegetariskt alternativ om de blir knuffade till det, än personer som inte tror på vegetarisk kost. De sistnämnda kommer inte bli påverkade oavsett vad de blir nudgeade med.

Genom att använda dig av nudging på rätt sätt öppnas det upp fler möjligheter till att kommunicera och interagera med kunder, besökare och användare. Det kan också bidra till att vi mår bättre och lever mer hållbart. Vår hjärna agerar som bekant inte alltid helt rationellt och faller ofta för frestelser eller ramlar tillbaka i gamla mönster – då kan det vara bra att få en liten påminnelse eller knuff i rätt riktning. De små detaljerna kan göra skillnad för hur vi faktiskt väljer att bete oss i slutändan.

Så lyckas du med nudging:

  • Gör det enklare att utföra en specifik handling. 
  • Förenkla information ­– så mycket det går.
  • Undvik för mycket information – less is more.
  • Jobba med UX-design och UX-copy.
  • Lär känna din målgrupp.

Är du nyfiken på nudging eller vill lära känna din målgrupp mer? Vi hjälper dig.

Kontakta oss