29/11/2023

4 min

Måste vi vara så seriösa hela tiden?

There are ways in which you can have a serious purpose and talk about it in a way that isn’t. And in some cases, maybe you don’t have to have a very serious purpose. And even when you adopt sensitive causes, you can be successful if you’re funny, säger Andrew Robertson, CEO av BBDO Worldwide.

Har reklam blivit roligare? Både ja och nej. Årets Cannes Lion såg en ökning på 48 % i humoristiska bidrag. Det betyder i alla fall att reklambranschen vill se mer humor, men vill konsumenterna det? Mer ja än nej, enligt mätverktyg som Love The Work och Kantar Link. 

Humor har varit bänkad i tio år då alla varumärken ville vara syftesdrivna med ett tydligt svar på alla världens problem. Men nu börjar det vända på sig och studier visar att 91 % av den globala befolkningen föredrar varumärken som är roliga.

Hur ska ett varumärke tänka och varför ska det vara roligare idag?

Mindre budget = humor

När budgeten är mindre blir lösningen oftast humor. Det är nästan en instinkt att skapa något roligt då målet är att förenkla kommunikationen. Men det bör anammas av alla företag oavsett budget. Tydligare och enklare kommunikation ökar chansen för mottagaren att förstå varumärket.

Validera humor

Hur försäkrar du att annonser är roliga? Du kan göra flera tester med olika målgrupper och få statistiskt bevis på när i annonsen någon uppfattar humorn. Det funkar och det underlättar om du är marknadschef och ska visa en ledning vad nästa miljonkampanj handlar om.

Eller så går du på magkänsla. En kreatör skriver en rolig annons, hen skrattar och visar några i köket som också skrattar. Sen visar kreatören dig och arbetsgruppen på ett möte där alla utom en eller två skrattar. Då är den ju rolig. Humor är subjektivt och om du tycker något är roligt så kommer fler att göra det också!

Vad säger folket?

En studie från Kantar Link visade att humoristiska annonser var:

  • Minnesvärda – 90 % sa att de kommer ihåg roliga annonser.
  • Rekommenderande – 80 % sa att de skulle rekommendera ett roligt varumärke.
  • Önskvärda – 91 % sa att de vill att varumärken ska vara roliga.
  • Övertygande – 72 % sa att de väljer humoristiska varumärken.
  • Humoristiska – 100 % av all rolig annonsering är roligare.

Humoristiskt och syftesdrivet är enhetliga

I slutändan handlar det om att människor är deppiga. Vi är bombarderade av känslor, nyheter och information. Vi behöver skratta när allt är så hemskt. Det är bra att ha ett syfte, men vi glömmer hur många syften som finns. Humor är ett sätt att vara syftesdriven. Ett varumärke kan fortfarande agera för en bättre värld med ett skratt. Din kommunikation kommer att bli mer ihågkommen om du är rolig. Speciellt när så många andra väljer ett seriöst – och helt enkelt ointressant spår. 

Vill du arbeta mer med humor? Hör av dig till oss!

Kontakta oss