När vi mer eller mindre sitter fast i våra hem blir det naturligt att använda digitala medel för att göra det vi alltid gör – som att jobba, shoppa, uppleva kultur och hålla liv i våra relationer.
I Kina syns tydliga effekter av den här massiva förflyttningen in i den digitala världen. Produktivitetsappen DingTalk har klättrat rejält på den kinesiska App Store-listan som ett resultat av hemmajobbandet – från en blygsam placering på plats 269 till plats 2. Baidus livestreamade museivisningar från olika platser i världen har visats hela fem miljoner gånger, och en karaokeapp där användarna kan sjunga tillsammans i gruppsessioner har vuxit med 21 % senaste månaderna.
När det kommer till marknadsföring och reklam har en intressant förändring noterats i Kina – köpprocessen har blivit mindre produktfokuserad och mer personfokuserad, och bra content spelar en allt viktigare roll för om kunden kommer klicka hem produkten eller inte. När det gäller digital marknadsföring innebär det att kommunikationen behöver komma närmre mottagaren och bli mer personlig. Kunderna kommer kanske inte handla av dig för att de till exempel ser en annons. Istället behöver du hitta vägar in i kundens privata sfär.
Några som varit kreativa i hur de bemött den här förändringen är ölmärket Tsingtao, som bjudit in privatpersoner med över 100 kontakter i sina sociala medier att bli återförsäljare av deras produkter. De låter alltså privatpersoner kommunicera deras budskap till andra privatpersoner när ordinarie kanaler inte fungerar lika bra.
Multifunktionsappen WeChat är den största sociala appen i Kina. Plattformen rymmer allt från sociala medier och direktmeddelanden till onlinespel och e-handel. Med deras 980 miljoner användare var företagen snabba att ta tillvara på möjligheten att direkt kommunicera med sina kunder via plattformen. Dessutom har WeChat lanserat en livestreaming-funktion för e-handel, med varumärken inom 18 kategorier.
Att beställa hem prylar, kläder, färdigmat och råvaror har blivit det nya svarta. Men det är så klart inte bara de som säljer grejer som behövt anpassa sig till den digitala förflyttningen. Medan de fysiska skolorna varit igenbommade har New Oriental Cloud Classroom tagit emot miljontals elever under våren genom sina molnbaserade klassrum.
Karantänlivet kan kännas ensamt och deppigt. I Kina har många tagit tillvara på sin dötid genom att förverkliga sig själva, ägna tid åt sina hobbys och hitta nya intressen. Företagen har så klart snappat upp detta och hittat sätt att möta sina kunders behov digitalt.
För vissa handlar det inte om ren försäljning utan snarare att behålla eller förstärka relationen till sina kunder. The Beast, som är en blom- och inredningsbutik, har haft 65 000 tittare per avsnitt av sina livestreamade tutorials om hur du sätter ihop olika blomsterarrangemang. Skönhetskedjan Perfect Diary lät make up-artiser och influencers livestreama tutorials av olika sminkingar, och svara på frågor från tittarna. Hela 145 000 personer följde streamen.
Många företag har bemött isoleringen genom att lägga till nya, karantänanpassade produkter i sitt sortiment. Till exempel erbjuder restaurangkedjan Little Sheep Hot Pot matlagningskit där du får allt du behöver hemlevererat, för att sedan själv koka ihop middagen.
Det var första halvan, nästa kommer i nästa månads nyhetsbrev!
Glöm inte att vi finns här för dig och din verksamhet under krisen och kan till exempel hjälpa dig med livesändningar, workshops på distans och webinarier. Hör av dig!
Vi sparar information om ditt besök i cookies. Läs vår policy här →