15/04/2024

2 min

Hej då, cookies!

Eller rättare sagt – hej då, tredjepartsdatan. När du surfar runt på nätet och klickar på kläder eller skor så brukar alla annonsytor därefter vara fyllda med de kläder och skor du nyligen tittade på. Varför är det så? Tredjepartscookies används för att visa dig annonser baserat på ditt användarbeteende.
Google har sagt att det räcker nu. De vill inte att information ska gå längre än från besökare till webbsidans ägare.

Vad är cookies?

Cookies är en textfil som spårar ditt beteende på internet och samlar in data. Den datan används för att ge dig en bättre användarupplevelse samt bättre, eller i alla fall mer skräddarsydda annonser. Det finns två olika typer av cookies:

Förstapartscookies skickar data om ditt beteende till ägaren av webbsidan du besöker. Den informationen används för att komma ihåg saker om dig som språkval och lösenord – så du slipper ändra inställningar varje gång du besöker webbsidan.

Tredjepartscookies – det som försvinner från Google – är cookies som inte ägaren av webbsidan har lagt dit för att samla data om ditt beteende. Det är inte så hemskt som det låter utan handlar om att ge dig mer personlig annonsering. Ägaren gör fortfarande ett aktivt val att ha med tredjepartscookies på sin webbsida.

Vad var bra med cookies?

För kommunikation var det kontroversiellt men positivt. Att få en så bra bild av ens sökvanor gjorde att strategiskt mediaköp blev lite enklare. Det var även lättare att bara köpa annonser i sociala medier och låta deras tjänster göra allt jobb. Med lite ”human touch”, blev kommunikationen personlig på rätt sätt.

Vad var dåligt med cookies?

Tredjepartscookies har varit en absolut nödvändighet de senaste åren för kommunikatörer som jobbar med statistik men har varit ganska irriterande för konsumenter. Algoritmen är smart, men den är inte så smart. Om jag köper en toalett så är jag kanske inte så himla intresserad av att se annonser om toaletter igen. Men det förstår inte systemet som utgår från vad jag tidigare har sett.

Hur påverkar det här mig?

Det kommer bli större fokus på förstapartsdata och Google slutar sälja webbannonser som är inriktade på enskilda användare. Google kommer alltid att tänka på slutanvändaren, och ditt mål som kommunikatör bör nu vara att skapa bättre innehåll och mer relevant annonsering för den som besöker webbsidan.

Alternativ till cookies

Fokuset kommer nu att bli kontextuellt. Alltså ska din annonsering rimma med innehållet på webbsidan som du annonserar på. Bloggar om fashion kommer få annonser om kläder medan bloggar om bondgårdar får annonser om Skansen. Allt blir ju mer relevant för användaren så du får tänka lite mer strategiskt. 

 

Behöver du hjälp att arbeta strategiskt med sociala medier och tänka större utan cookies? Hör av dig till oss!

Kontakta oss