Alexa är ett exempel på detta. För sex år sen introducerade Amazon världen för Alexa som mottogs med översvallande beröm. Det är assistenten som hjälper dig hitta information, handla mat och spela musik – allt som är smart är Alexa-kompatibelt.
Skillnaden mellan Googles AI-assistent Google Home och Amazons Alexa är att användare inte associerar Amazon med en sökmotor som har alla svar. Därför krävdes ett annat namn än Amazon. Alexa kunde vara en verklig assistent. Det är den personliga känslan som gynnar försäljningen av produkten.
Ett annat exempel är Bank of America som startade en AI-baserad finansiell assistent. Du kanske tänker att de borde ha valt ett namn som andas makt och säkerhet. Men namnet blev Erica – ett smart sätt att presentera en ännu smartare plattform som hanterar kundens viktigaste ägodel utan att skrämma iväg den. Det är inte direkt ett namn vi vanligtvis associerar med en bank av den här kalibern. Eller kanske inte en bank överhuvudtaget. Det känns mer som att fråga en nära vän om ekonomiska råd. Om du inte noterade det är Erica de fem sista bokstäverna i America – en tydlig koppling till både varumärke och patriotism. En “All-american AI”.