09/10/2019

Lästid: 4 min

Det här är SEO och så använder du det

SEO eller Search Engine Optimization översätts till sökmotoroptimering på svenska. En mun full av ord som egentligen låter mer som något en hacker skulle säga i en film från 90-talet precis innan hen har tagit sig in i the mainframe. Men det betyder egentligen att du använder dig av olika tekniska knep för att få Google att ranka din sida högre upp bland andra sidor som skriver om samma sak. Alltså, du optimerar din webbplats så att sökmotorn tycker din sida är bäst.

Har jag användning av SEO?

Självklart! Alla företag och organisationer har det. Exempelvis, du vill köpa nya skor. Du vet att du vill ha röda sneakers, men inte vilket märke. Då går du in på Google och söker på ”röda sneakers” i sökfältet. Därefter får du upp massvis av webbsidor. Det är allt från e-handel till fashion-bloggar som skriver om deras favoritskor i just röda färger. Men vi ska fokusera på länkarna som hamnar högst upp på första sidan av Google. 

Först kommer betalda annonser upp. Det vet vi för att det står ”sponsrad” uppe i högra hörnet på bildspelet. Under finns det en betald länkplats – vi ser det genom att det står ”annons” i början av länken. Sen kommer bilder från Google Images. Även fast Google är en textbaserad sökmotor älskar den bilder, för att vi älskar bilder. Google finns för att göra sökningar mer relevanta för oss och det kan innebära att hitta bilder som vi vill se i samband med länkar till webbplatser. 

Under bilderna kommer vinnarna. De som har skrivit tillräckligt bra SEO och använt sig av rätt teknik för att komma högst upp, eller ranka högst upp, när du söker efter röda sneakers. Hur gjorde de det? För att göra det långa kort hittade webbplatserna sökord som vi använder när vi söker efter röda skor, tog de sökorden och skrev bra innehåll till webbplatsen. De har redan en del besökare som går in på deras hemsida både organiskt och via externa länkar. Slutligen har de mer än sannolikt en riktigt bra användarupplevelse på deras webbplats. Det är de fyra delarna som behövs för att skriva bra SEO, vi djupdyker i dessa arbetssätt nedanför.

Hur fungerar SEO?

För en riktigt optimerad hemsida ska du tänka på fyra delar. SEO är kolonner som håller uppe ett tak och taket är din webbplats – du måste inte ha alla fyra kolonner, men det känns säkrare att ha en för varje hörn. De fyra delarna är:

  • Teknik

Tekniken innebär många delar men några av de viktigaste är meta-beskrivningar till alla dina sidor, program som hjälper dig hitta relevanta sökord för inlägg, rapporteringsverktyg som kan ge dig felrapporteringar samt analyseringsverktyg som berättar vad du gör fel i din sida. 

  • Content

Det görs 50 till 70 miljoner sökningar på Google varje dag, endast i Sverige. Det är väldigt många människor som ställer frågor, frågor som behöver svar. Content marketing, blogga eller vad du än vill kalla det ser till att den frågan leder läsaren till din webbplats. Det handlar om att skriva intressanta inlägg som är av värde för den som läser. Om jag säljer röda skor kan det till exempel vara intressant för läsaren om jag driver en blogg på webbplatsen där jag skriver om skovård och nyheter om skor. 

  • Länkar

Google vill göra det lättare för läsaren att ta sig mellan olika delar av nätet och så länge informationen är relevant för läsaren så uppskattar Google att du länkar både in och ut ur din egen webbplats. Det kallas för inbound- och outbound-länkar. En inbound-länk är när vi länkar från det här blogginlägget till vår senaste kampanj, fortfarande på vår webbplats. Det är rimligt för oss och intressant för dig som läser vårt nyhetsbrev. Det finns också outbound-länkar där vi länkar till information utanför vår egna webbplats. Det kan vara vår LinkedIn eller, just för det här inlägget, en intressant artikel om Google och SEO.

  • Användarupplevelse

Den här delen kan variera beroende på företag eller organisation, men det är alltid viktigt att implementera en bra användarupplevelse. Vare sig det är för mobilen eller för datorn kan du alltid se till att allt funkar som det ska. Det finns program som kan kolla om din hemsida är mobilvänlig, vilket den borde vara – det har vi pratat om i ett tidigare inlägg som vi inbound-länkar till. Smidigt, eller hur?

Behöver du hjälp?

Vi kan göra allt från research och planering till att faktiskt fixa de fyra delarna med teknik, content, interna och externa länkar samt användarupplevelsen. Kontakta oss så stämmer vi av för ett möte!

Kontakta oss