02/03/2023

3 min

Har du koll på årets designtrender?

Att trender uppstår är ingen slump och att omvärldsläget med krig och lågkonjunktur gör att vi dras till verklighetsflykt i form av optimism, trygghet, eskapism och underhållning är inte konstigt alls.
Under 2023 kommer vi inom grafisk design se mycket av detta i form av glada 3D-illustrationer, knasig typografi, overstimulated design, retrodesign och flirtar med visuella uttryck vi sett förut. Som motvikt och som en slags hantering av allt det läskiga som pågår kommer vi också se visuella inslag med mörka färgpaletter och dystopiska eller brutalistiska motiv. Och så, förstås – AI.

Pablo Picasso målar av Elon Musk, eller?

Att AI kommer att påverka oss på olika sätt under året är klart som korvspad. Du har kanske redan provat att låta ett AI skriva något åt dig. Men har du bett ett AI göra en bild åt dig? Eller en film? 

AI-genererade bilder kommer du att se mycket av i år. T.ex. rullades det ut en reklamkampanj med helt AI-genererade bilder för några veckor sedan och AI kommer ta mycket mer plats i det visuella framöver. Kolla det här exemplet där AI-tjänsten DALL-E blixtsnabb har skapat nio unika bilder på Elon Musk som om det vore Picasso som hade målat dem. Testa själv här.

Brutalt, stort, blaffigt

Brutalism är en annan trend. Här sparas det inte på krutet och nån finstämdhet ser du inte röken av. Nej, bokstäverna blir stora, färgerna starka och formerna brutala.

3D i allt möjligt

Se dig omkring på stortavlor, i filmer, i tidningar, ja lite varsomhelst, för där dyker tredimensionella designdetaljer upp. Bokstäver och rubriker får sköna 3D-former istället för att vara helt platta och även platta piktogram och enkelt illustrerade figurer ploppar nu upp och blir rundade på djupet.

Illustration: Peter Tarka

Animerade logotyper och adaptive logos

Ditt företag, din produkt, din organisation och ditt event har förstås en logotyp. I dag är det närmast en självklarhet att den även ska finnas i en rörlig form. Den ska kunna animeras fram på din webbplats, i dina sociala medier och kanske till och med på en vägg i ditt kontor.  

En annan logotrend som du ser allt mer av är att logotyper görs i olika förenklade versioner eller att de förses med extra detaljer i olika sammanhang. En gång i tiden var en logo en logo som absolut inte fick förändras, men i takt med att det har kommit allt fler medier som både ger olika förutsättningar och har olika begränsningar har behovet av logotyper i olika former växt. 

Ett bra exempel är Nikes logotyp som i grunden både har texten Nike och swooshen. Men du vet också att den i många sammanhang bara visas i form av swooshen och i andra får ett tillägg exempelvis med texten Air i Nike Air. 

Och att logotyper ibland lekfullt förvanskas – och det helt medvetet av ägarna – kan du ofta se. Ett exempel på Google som låter sin logo utformas med nya detaljer även om grundformen alltid är densamma.

Ett annat exempel – för Avtalat – ser du här nedan där deras logotyp finns som animerad logga, statisk logga och som profilbild.

Är det dags att fräscha upp designen för ditt företag? Hör av dig till oss så löser vi det!

 

Kontakta oss