16/01/2023

Lästid: 2 min

Kommer AI förgöra kreativa branscher?

Många kreatörer har nog legat sömnlösa och funderat över hur AI kommer påverka (eller stjäla?) deras jobb i framtiden. Kommer mänsklig kreativitet helt ersättas av AI, eller kommer tekniken snarare fungera som ett hjälpmedel i kreativa processer? Är det någon som kan ge klarhet i frågan så är det kanske AI-tekniken själv. Vi frågade AI-boten ChatGPT, och svaret vi fick känns faktiskt ganska betryggande. Så här svarade den.

Så kan AI användas i olika skapandeprocesser

”AI:s utveckling kommer att ha en stor inverkan på många kreativa branscher, då teknologin kan automatisera vissa delar av processerna och skapa nya möjligheter för kreativitet.

Inom fotografi och videoproduktion kan AI-verktyg användas för att automatiskt redigera och förbättra bilder och videoklipp. Detta kan göra det enklare och snabbare för fotografer och videoproducenter att skapa professionella resultat, samtidigt som det ger dem tid för att fokusera på mer kreativa aspekter av deras arbete.

Inom musikproduktion kan AI-verktyg användas för att skapa musik med hjälp av maskininlärning, vilket kan öppna upp helt nya möjligheter för musiker att skapa unika ljud och rytmer. Dessutom kan AI-verktyg användas för att hjälpa musiker att hitta rätt samarbeten och publik, samtidigt som det kan underlätta för musikförläggare att hitta nya talanger.

Inom design och arkitektur kan AI-verktyg användas för att automatiskt skapa 3D-modeller, samt hjälpa till att optimera designen för olika faktorer som energieffektivitet och hållbarhet. Detta kan göra det enklare för arkitekter och designers att skapa innovativa och hållbara byggnader och produkter, samtidigt som det kan minska tiden och kostnaderna för deras arbete.

Inom reklam och marknadsföring kan AI-verktyg användas för att skapa mer relevanta och engagerande annonser, samt hjälpa till att hitta målgrupper och optimera kampanjer. Det kan också hjälpa företag att få insikter om hur konsumenter interagerar med deras produkter och tjänster, vilket kan leda till mer effektiva marknadsföringsstrategier.”

ChatGPT hjälper dig med dina texter

”AI-boten ChatGPT kan användas i kreativa processer genom att generera skrivna texter, till exempel manus för filmer eller TV-program, romaner, poesi och annat skrivet material. Den kan också användas för att hjälpa till att skapa konversationer och dialogen i olika kontexter, såsom i spel eller virtuella assistenter. Dessutom kan den användas för att generera idéer och förslag för olika kreativa projekt.”

Generera bilder med DALL-E

”DALL-E är en AI-generativ modell skapad av OpenAI, som är speciellt utvecklad för att skapa bilder från textbeskrivningar. (Blomquist: Bilden ovan är skapad av DALL-E efter våra instruktioner: A Van Gogh style painting of Dolly Parton outside the city hall in Stockholm.)

En av de mest imponerande aspekterna av DALL-E är dess förmåga att skapa bilder från textbeskrivningar som är väldigt abstrakta och svåra att visualisera. Det kan ta en textbeskrivning som ”en blå elefant med rosa hjärtformade öron” och skapa en trovärdig och detaljerad bild av det. DALL-E är också kapabelt att skapa bilder från text som inte är specifikt beskrivande, som exempelvis en dikt eller en låttext. Detta kan leda till kreativa och oväntade resultat.

DALL-E är ett mycket kraftfullt verktyg för att skapa bilder och kan användas inom en mängd olika områden, som konst, reklam och spelutveckling, till exempel för att ta fram skissbilder för att presentera en idé.

Sammantaget kommer AI:s utveckling skapa nya möjligheter för kreativa branscher, genom att automatisera vissa delar av arbetsprocessen, samtidigt som det ger kreatörer mer tid att fokusera på kreativitet och innovation. Men det kommer också att kräva förändring och anpassning från kreativa yrkesgrupper och företag för att kunna utnyttja teknologins fulla kapacitet.”

Vill du spåna kring hur AI skulle kunna användas som verktyg i din verksamhet? Hör av dig till oss!

 

Kontakta oss