Ditt företag, din produkt, din organisation och ditt event har förstås en logotyp. I dag är det närmast en självklarhet att den även ska finnas i en rörlig form. Den ska kunna animeras fram på din webbplats, i dina sociala medier och kanske till och med på en vägg i ditt kontor.
En annan logotrend som du ser allt mer av är att logotyper görs i olika förenklade versioner eller att de förses med extra detaljer i olika sammanhang. En gång i tiden var en logo en logo som absolut inte fick förändras, men i takt med att det har kommit allt fler medier som både ger olika förutsättningar och har olika begränsningar har behovet av logotyper i olika former växt.
Ett bra exempel är Nikes logotyp som i grunden både har texten Nike och swooshen. Men du vet också att den i många sammanhang bara visas i form av swooshen och i andra får ett tillägg exempelvis med texten Air i Nike Air.
Och att logotyper ibland lekfullt förvanskas – och det helt medvetet av ägarna – kan du ofta se. Ett exempel på Google som låter sin logo utformas med nya detaljer även om grundformen alltid är densamma.
Ett annat exempel – för Avtalat – ser du här nedan där deras logotyp finns som animerad logga, statisk logga och som profilbild.