De mest framgångsrika bolagen förstår hur viktigt det är att mäta och analysera designdata. Det är fortfarande vanligt att resultatanalyser av design anses mindre viktiga än de av till exempel intäkter och kostnader – trots att de är lika viktiga för lönsamheten. Många överskattar dessutom sin förståelse för slutkunden och skapar design baserad på magkänsla, istället för på konkret information. Idag har vi enorma möjligheter att samla in feedback, mäta, analysera och optimera. Se till att ta tillvara på möjligheterna!
Helhetsupplevelse och funktion spelar en helt avgörande roll för vad mottagaren tycker om tjänsten, produkten eller varumärket.
Därför är det viktigt att skaffa tydliga insikter kring målgruppen, tänka igenom hela användarresan och anpassa designen efter hur behovet faktiskt ser ut. Undersökningen visar att bara hälften av alla deltagare gjorde användarresearch innan de jobbade fram sin första idé.
Designtänket behöver vara närvarande i hela företaget, och finnas med i hela arbetsprocessen. På så vis blir den allas ansvar, och det blir lättare att hålla en jämn och hög nivå. Ni kan till exempel se till att de som har huvudansvaret för designen – de som skapar den eller har kontakt med de som skapar den – placeras ut på olika platser i lokalerna. Försök skapa en öppen kultur där alla kan komma med idéer och där era designtalanger kan växa och utvecklas.
Vi tjatar vidare om vikten av att lära känna sina mottagare – men det är faktiskt superviktigt. Och det ska inte bara göras vid ett tillfälle, utan vara ett pågående arbete under hela processen. På så sätt ökar chanserna att resultatet blir framgångsrikt, och riskerna för dyra missar blir mindre. De bästa resultaten i undersökningen kommer från bolag som kontinuerligt lär, testar och stämmer av mot slutanvändaren. Dessutom är det viktigt att ta in andra typer av värdefull information, till exempel om konkurrenter. Idag har vi tekniska möjligheter att anpassa produkter och tjänster i realtid, som med hjälp av AI.
Vi sparar information om ditt besök i cookies. Läs vår policy här →