09/06/2020

Lästid: 3 min

Effekter av en pandemi, del 2

Vi är fortfarande mitt uppe i en brinnande pandemi och alla har vi behövt anpassa oss efter den på ett eller annat sätt. Människors förändrade beteenden påverkar så klart också vår bransch i allra högsta grad. Vissa effekter märker vi av redan nu. Andra ligger framför oss, och exakt hur de kommer se ut vet vi inte än.
En sak som är säker är att varumärken behöver anpassa såväl sina tjänster och produkter som sin kommunikation efter de nya förutsättningarna. Vår kinesiska systerbyrå, We Marketing Group, har delat med sig av ett gäng insikter kring hur företag där påverkats under och efter pandemin. Förra månaden kunde du läsa den första delen, och nu kommer den andra.

Att leva hälsosamt på ett nytt sätt

När oron för sjukdom är stor blir fokus på hälsa, välmående och hygien större. Nu när virustoppen passerats i Kina visar undersökningar att människors fokus har flyttats från medicin till hälsa och träning. Den här trenden har varit tydlig men kommer troligen – och förhoppningsvis – dessutom leda till en mer utbredd och hållbar hälsoförbättring bland befolkningen.

Fitnessappen KEEP fick 16 % fler användare under de första fem dagarna av virusutbrottet. En hashtag för hemmaträning har haft fler än 350 miljoner visningar under pandemin.

Många företag snappade upp människors strävan efter att må bra och ta hand om sig själva på hemmaplan och erbjöd olika typer av tjänster för att hjälpa dem. Vouge China lät influencern Yvonne Ching dela med sig av sina bästa spatips, i en video som fått över 180 000 visningar. Hotellen Melia, Intercontinental och Hilton delade med sig av digitala hemmaträningspass i ledning av hotellens gympersonal.

Företagen har jobbat hårt för att visa att de tar ansvar och är med och bidrar till att stoppa smittspridningen. Alibaba fixade matbutiker med självservice nära sjukhusen och matleveransappen Meituan bidrog med smarta boxar dit mat kunde beställas och hämtas ut. Fastighetsjätten Country Garden ställde upp en automatiserad matkiosk i Wuhan där sjukvårdspersonal kunde hämta ut mat, helt gratis.

Kreativa lösningar för fysiska butiker

När en hel befolkning sitter i karantän gapar butikerna tomma, och att pandemin slagit hårt mot detaljvaruhandeln kommer kanske inte som en överraskning. För företag vars erbjudanden kräver fysisk kontakt gäller det att vara kreativa och hitta nya lösningar för att komma starka ut på andra sidan av den här krisen. Kinesiska butiker var snabba med att notera sina kunders nya behov och hitta sätt att möta dem.

Shoppingområdet Xintiandi i Shanghai har genom livestreamingen Fashion in Cloud visat upp stadens shoppig- och matutbud och delat med sig av rabatter till kunderna.

Medan de fysiska butikerna hölls stängda fick personalen släppa sina vanliga arbetsuppgifter och istället agera influencers i de digitala kanalerna. Skönhetsmärken som Estee Lauder och Cle de Peau körde livestreamade sändningar med sin butikspersonal.

Hårsalonger och stylister har också hakat på livestreamingtrenden. De bjöd bland annat på karantän-skönhetstips och instruktioner för att fixa tillbaka-till-jobbet-frisyren.

När köpcentrum runt om i Kina återgått till sina normala öppettider har de jobbat hårt för att skapa en säker miljö för kunderna. De har till exempel infört förbokning för klädprovning, desinficering av provade kläder och online-köp med offline-upphämtning.

Det fanns också de som hittade kreativa sätt att lätta upp situationen. Kanske finns det en funktion med att försöka avdramatisera lite när allt annat är på blodigt allvar.

Missade du den första delen av den här artikeln? Läs den här!

Och glöm inte att vi finns här för dig och din verksamhet under krisen och kan till exempel hjälpa dig med livesändningar, workshops på distans och webinarier. Hör av dig!

Kontakta oss