07/05/2020

Lästid: 2 min

En personligare namntrend

Marcus, Hedvig och Oscar. De kan vara några vänner du inte sett sen gymnasiet, de roligaste kollegorna på företagsfesten eller en automatiserad tjänst som hjälper dig med ekonomin. Varför baserar så många företag sina varumärken kring förnamn?

Automatisering i vardagen

En tjänst döpt med ett förnamn kan verka mer personlig och autentisk – speciellt viktigt om den tar bort behovet av mänsklig kontakt. När du skaffar hemförsäkring kan det vara svårt att lita på att en robot ska hjälpa dig hitta rätt i stället för en människa som du kan se i ögonen. Utifrån utmaningen att få personer att lita även på en robot kom lösningen att låta dem presentera sig med ett förnamn – precis som du gör när du träffar en människa. Från första gången du ser en annons till att du använder tjänsten känner du AI:n som en vän.

Hur automatiseringen påverkar varumärken och deras namnval

Alexa är ett exempel på detta. För sex år sen introducerade Amazon världen för Alexa som mottogs med översvallande beröm. Det är assistenten som hjälper dig hitta information, handla mat och spela musik – allt som är smart är Alexa-kompatibelt.

Amazons Alexa på hörnet av ett bord i trä framför en vägg

Skillnaden mellan Googles AI-assistent Google Home och Amazons Alexa är att användare inte associerar Amazon med en sökmotor som har alla svar. Därför krävdes ett annat namn än Amazon. Alexa kunde vara en verklig assistent. Det är den personliga känslan som gynnar försäljningen av produkten.

Ett annat exempel är Bank of America som startade en AI-baserad finansiell assistent. Du kanske tänker att de borde ha valt ett namn som andas makt och säkerhet. Men namnet blev Erica – ett smart sätt att presentera en ännu smartare plattform som hanterar kundens viktigaste ägodel utan att skrämma iväg den. Det är inte direkt ett namn vi vanligtvis associerar med en bank av den här kalibern. Eller kanske inte en bank överhuvudtaget. Det känns mer som att fråga en nära vän om ekonomiska råd. Om du inte noterade det är Erica de fem sista bokstäverna i America – en tydlig koppling till både varumärke och patriotism. En “All-american AI”.

Tillit och personlig data

När du döper din tjänst kokas allt ned till en fråga: Vad vill du att användaren ska känna? Automatiseringen innebär att värdefull personlig data hanteras av något som är allt annat än mänskligt. För vissa är det nästa naturliga steg i evolutionen och för andra känns det osäkert. Ett förnamn i kombination med en fantastisk plattform är ett sätt att bemöta den osäkerheten. Testa dig fram och se om förnamn funkar för dig!

Behöver du hjälp?

På Blomquist har vi stor erfarenhet av att vara med tidigt i uppstarten av företag, tjänster och produkter. Kontakta oss så kommer vi på namnet till nästa unicorn tillsammans!

Kontakta oss