Det känns rimligt att leda din annonsering till din webbplats. Allt är ju samlat där! Men för att förbättra upplevelsen för användaren borde det finnas en dedikerad landningssida som berättar om just det du annonserar. Det kan vara en specifik produkt eller tjänst – kan vara hela verksamheten för den delen – men det kommer att generera bättre resultat om det är kopplat till resterande kampanjmaterial. Det ska kännas igen och ha en tydlig CTA.
Det handlar om att ge användaren en enkel väg till information eller köp. Kampanjsajter finns för att försäkra högre konverteringsstatistik, vilket försäkrar några klapp på axeln av ledningen.
Tänk på målet med din kampanj. Ska fler köpa en produkt? Kanske öka trafik till en viss funktion på din webbsida? Varför inte bara informera om att din verksamhet finns? Med svar på frågan kommer allt kännas nästintill självklart.
En kampanjsajt bygger oftast på specifik information som leder en vidare till ett annat mål. En kampanjsida som berättar om en ny park i Stockholm är inte nödvändigt. Däremot är en kampanjsida som informerar om alla parker du kan besöka i Stockholm betydligt mer användbart.
Om du har massvis med information som ska nå flera olika målgrupper kan det vara bra att använda flera kampanjsajter. Tänk en för varje målgrupp istället för att ha en enormt långtråkig webbsida med allt!
Då är det viktigt att tänka på hur allt ser ut. Sajterna ska ha liknande design, struktur och att alla följer samma grafiska profil med rätt dekorelement och bildmanér. Det kan kännas komplicerat och inte värt. Varför inte bara leda till rätt undersida på din vanliga webbplats? För det kommer inte bli lika bra. Gör det snyggt och enkelt för dig själv med rätt gränssnitt.
Med rätt gränssnitt kan du malla allt för temporära kampanjsajter. En mall som enkelt kan användas av hela arbetsgruppen för att prata med alla målgrupper på deras sätt. Blir bättre på digital marknadsföring med mer effektivt och specifikt innehåll.
Avtalat samlar all information åt olika målgrupper angående pension och försäkring via jobbet. Med olika försäkringsmoment, olika målgrupper och olika kampanjperioder behövdes ett gränssnitt som gör att kunden kan fokusera på innehållet och informera om rätt sak vid rätt tillfälle.
– Efter att vi undersökt kundens behov kom vi fram till att vi bygger en uppsättning av flexibla moduler, vilket betyder att modulerna kan anpassas med färg och form som kunden smidigt kan bygga ihop kampanjsajter av i WordPress. Modulerna är anpassade för att kunna blandas tillsammans och om behovet uppstår även kunna bygga ut fler varianter. På detta sätt kan kunden anpassa kampanjsajter efter kampanjens innehåll och anpassas för specifika målgrupper, säger Felicia, UX-specialist på Blomquist.
Behöver du hjälp med en kampanjsajt? Vill du ha en genomgång av olika gränssnitt och se vad som passar dig? Hör av dig till oss!
Vi sparar information om ditt besök i cookies. Läs vår policy här →