Även om du aldrig har hört själva ordet scrollytelling, kan du säkert räkna ut vad det betyder. Det är helt enkelt en kombination av scroll + storytelling, och principen är att användaren tar del av en berättelse genom att scrolla istället för att klicka sig fram.
Oftast består scrollytelling av en kombination av text och bilder, ibland även video, som i bästa fall ger läsaren en känsla av att befinna sig mitt i berättelsen. Säkert har du varit inne på någon sådan sida, där till exempel statistik presenteras på ett intressantare sätt än vanligt. Plötsligt sveper det in en karta från vänster eller ett stapeldiagram från höger.
Så är scrollytelling lösningen på allt? Nja, så enkelt är det inte. ”Jag tycker att det kan passa i vissa kontexter”, säger Felicia Rosenqvist, UI/UX-designer på Blomquist. ”Men det händer också, när jag väl stöter på scrollytelling, att jag inte engagerar mig utan bara scrollar vidare. Ibland kan det förstås bero på att jag helt enkelt inte tillhör målgruppen. Ur ett tillgänglighetsperspektiv är det också ganska knepigt och väldigt svårt att få till hundraprocentigt.”
En lista över fördelarna med scrollytelling kan se ut så här:
Men allt är som sagt inte bra. Här är några saker att tänka på:
Det är med scrollytelling som med det mesta här i världen. För att den ska bli bra måste den göras bra. Den ska plockas fram vid rätt tillfälle, av personer som vet vad de gör. Men om du känner att tillfället är rätt och att du är beredd att lägga ner den kärlek som scrollytelling kräver, tveka inte att använda den. Då kan resultatet bli riktigt bra. Lycka till!
Vill du ha hjälp med att lägga upp strukturen för din webbsida? Hör av dig till oss!
Vi sparar information om ditt besök i cookies. Läs vår policy här →