16/01/2024

4 min

Är scrollytelling något för dig?

Ibland besöker man en webbsida där informationen dyker upp på ett ovanligt innovativt sätt, i takt med att man scrollar sig nedåt. Det kallas för scrollytelling och kan ibland upplevas som spännande och engagerande, ibland mest som rörigt. Så när fungerar scrollytelling bra?

Vad är scrollytelling?

Även om du aldrig har hört själva ordet scrollytelling, kan du säkert räkna ut vad det betyder. Det är helt enkelt en kombination av scroll + storytelling, och principen är att användaren tar del av en berättelse genom att scrolla istället för att klicka sig fram.

Oftast består scrollytelling av en kombination av text och bilder, ibland även video, som i bästa fall ger läsaren en känsla av att befinna sig mitt i berättelsen. Säkert har du varit inne på någon sådan sida, där till exempel statistik presenteras på ett intressantare sätt än vanligt. Plötsligt sveper det in en karta från vänster eller ett stapeldiagram från höger.

UX-perspektivet

Så är scrollytelling lösningen på allt? Nja, så enkelt är det inte. ”Jag tycker att det kan passa i vissa kontexter”, säger Felicia Rosenqvist, UI/UX-designer på Blomquist. ”Men det händer också, när jag väl stöter på scrollytelling, att jag inte engagerar mig utan bara scrollar vidare. Ibland kan det förstås bero på att jag helt enkelt inte tillhör målgruppen. Ur ett tillgänglighetsperspektiv är det också ganska knepigt och väldigt svårt att få till hundraprocentigt.”

Vad är bra med scrollytelling?

En lista över fördelarna med scrollytelling kan se ut så här:

  • Med scrollytelling kan du berätta komplexa historier på ett begripligt och visuellt tilltalande sätt, tack vare möjligheterna att kombinera text, bilder, grafik och video.
  • Scrollytelling är baserat på en enda rörelse, alltså scrollning, vilket kan upplevas som en fördel. Inte minst är upplägget bättre anpassat för mobilanvändare, jämfört med att klicka sig genom olika sidor.
  • Rätt använd blir scrollytelling mer underhållande än en traditionell webbsida, vilket gör att besökarna stannar på sidan under en längre tid.

Vilka är utmaningarna?

Men allt är som sagt inte bra. Här är några saker att tänka på:

  • Bra scrollytelling kräver noggrann planering och design. Om den görs slarvigt blir det svårare att följa berättelsen eller förstå informationen.
  • Onödiga eller överdrivna effekter kan ta fokus från innehållet och på så sätt göra mer skada än nytta.
  • Scrollytelling kan vara tekniskt utmanande, till exempel om den innehåller avancerade animationer. Detta kan bland annat påverka laddningstiden.
  • Vissa ämnen är inte särskilt lämpliga för scrollytelling. Ibland kan en mer traditionell layout göra jobbet bättre.
  • För personer som till exempel har dålig syn eller problem med snabba rörelser kan det vara svårt att hänga med i allt som händer på skärmen.

Sammanfattning

Det är med scrollytelling som med det mesta här i världen. För att den ska bli bra måste den göras bra. Den ska plockas fram vid rätt tillfälle, av personer som vet vad de gör. Men om du känner att tillfället är rätt och att du är beredd att lägga ner den kärlek som scrollytelling kräver, tveka inte att använda den. Då kan resultatet bli riktigt bra. Lycka till!

Vill du ha hjälp med att lägga upp strukturen för din webbsida? Hör av dig till oss!

Kontakta oss