30/04/2024

4 min

Upptäck webbanalysens hemligheter

De flesta är inne på webben varje dag, men betydligt färre funderar över varför vi beter oss som vi gör. Så hur fungerar webbanalys egentligen, och vad ska man ha den till? Vi frågade Felicia Rosenqvist och Ebba Bjerned, UX-/UI-designers på Blomquist.

Vad är webbanalys? Och varför är det så bra?

Ebba: Det kan vara ganska många saker. När vi gör en webbanalys går vi igenom innehållet på webben, främst utifrån ett UX-perspektiv. Vi tittar på om det är lätt att ta till sig innehållet. Vad finns det för navigationsmöjligheter, hur fungerar de och är det självklart vad man ska göra?

Felicia: Vi tittar även på hierarkin, i vilken ordning innehållet kommer. Vi ser om det är en logisk rubrikstruktur, om det är tydliga knappar och hur länkar ser ut.

Ebba: I själva UX-biten tittar vi på användarupplevelsen och tillgängligheten. Men man kan också göra webbanalyser som är mer databaserade. En webbanalys behöver inte nödvändigtvis handla om hur många som har klickat på den här knappen, eller annan kvantitativ data. Det kan också vara kvalitativ data, till exempel om hur en webbplats upplevs.

Felicia: Det kan ge en bättre webbplats, som fler användare kan navigera sig runt i, så att besöksantalet ökar. Vi tittar också på hur bilder är uppladdade. Gör man det på fel sätt kan det försämra prestandan, vilket gör att webbplatsen blir segare.

Ebba: Människor har inte tålamod. Vi förväntar oss att allt ska laddas på en halv sekund. Tar det längre tid tappar man förtroendet för webbplatsen och vänder sig någon annanstans.

Hur hjälper det oss att förstå användarnas beteende?

Ebba: Det beror på vilken webbanalys man gör. Gör man en mer kvalitativ analys, där man pratar med användare, observerar och diskuterar deras upplevelse, ser man väldigt tydligt vad som fungerar dåligt. Man kan också använda webbanalys för att se var besökarna kommer ifrån, till exempel via Google. Det går även att ta reda på mer om målgruppen, till exempel om deras beteende på webben.

Felicia: Det beror på om hemsidan är kopplad till ett analysverktyg. Där kan man se saker som demografi, vilka enheter som används och var vi tappar användare. Det finns väldigt mycket via den typen av analys, om man är intresserad av det.

Ebba: Man kan också använda sig av kameror som visar var användaren tittar. Det beror helt på hur omfattande analysen är och vad för analys man gör.

Felicia: Det finns ”heatmaps”, som ser ut som om man har lyst med värmelampa. Man ser var musen har varit eller var man har scrollat. På många sidor med lång scroll är det förmodligen inte så många som scrollar ända till botten.

Hur kan vi mäta resultaten av kampanjer?

Felicia: När man kopplar på ett analysverktyg kan man bland annat se hur länge användarna stannar på en kampanjsida. Man kan också få små skärminspelningar, som till exempel visar hur de har använt vissa knappar.

Ebba: Den typen av verktyg är ett smidigt och enkelt sätt att samla in data på. UX-analys och kvalitativa studier tar mycket mer tid. De har fördelen att de ger mer kött på benen om varför användarna beter sig som de gör. Men med analysverktygen får man snabbt visuell data med siffror, om det är det man vill ha.

Hur kan vi skräddarsy budskapen?

Felicia: Har man ett analysverktyg kopplat till webbplatsen kan man få fram information som intressen, ålder och kön från besökarna. Det kan hjälpa till att förstå vilken typ av målgrupp som använder webbplatsen. 

Ebba: Om man vill ha konkreta insikter om målgrupperna, ska man kanske välja att ha intervjuer eller observationsstudier över hur användarna beter sig. Då får man väldigt tydliga svar, och då är det lättare att personalisera webben utifrån den faktiska målgruppen.

Hur kan vi analysera de kreativa elementen?

Ebba: Där vill man kanske se vad användarna tittar på, snarare än var de rör muspekaren. Man kan också använda skärminspelningar. Om man ser att en användare stannar till och tittar på ett visst ställe, på ett kreativt eller interaktivt element, så får man en bild av att det ger någonting och inte bara är något man scrollar förbi.

Till sist, vad tror ni att vi får se i framtiden?

Ebba: Jag hoppas att man kommer att använda de kvalitativa analyserna tillsammans med de kvantitativa, så att man får djupare insikter. Vi kanske ser att någon stannar till med muspekaren, men vi får inte veta varför om vi bara tittar på siffror.

Felicia: När det gäller webb generellt tror jag att AI kommer att ta över mycket. Därför är det viktigt att trycka på den mänskliga kontakten. Webbanalys handlar om att ta reda på när, var, hur och varför, och om känslor hos användare. Det är väldigt svårt att göra med en AI.


Vill du att din webbplats ska leverera på alla parametrar? Hör av dig till oss!

Kontakta oss