Om det fanns förhoppningar om att alla som under ett par år tvingats jobba hemifrån skulle komma tillbaka till jobbet fem dagar i veckan så blev verkligheten något annat. Den extremt snabba utvecklingen – dels tekniskt, dels i människors arbetssätt – skapade möjligheter och vanor som har förändrat många arbetsplatser.
Att då och då jobba hemifrån, från landet, på tåget eller från en ö i den grekiska övärlden har snarare blivit regel än undantag. På Blomquist har vi ett flexibelt synsätt. Det är okej att jobba hemifrån två dagar i veckan, samtidigt som vi önskar att medarbetarna finns på plats två fasta dagar i veckan för närmare genomgångar, träffar och idé-/strategimöten.
Det har – i alla fall i USA – förekommit att personer haft dubbla heltidsjobb på kommunikationsbyråer. Det funkar ju ”bra” när man jobbar på ett företag Newyorktid och ett annat Losangelestid. Tills det upptäcktes i alla fall. Sen fick de kanske inte behålla något av jobben.
En internationell undersökning som Microsoft gjorde (det var visserligen under 2022) visade att distansarbetet medförde en ökning av spenderad tid i möten med hela 252 %! Det till följd av att alla små avcheckningar och småsamtal som man tidigare gjorde vid varandras skrivbord, i korridoren, på lunchen, ståendes vid kopiatorn eller vid trefikat plötsligt behövde bokas in i kalendrarna.
Alla såna här ”snabbt-passera-och-byta-några-ord-interaktioner” är förstås mycket svårare att få till när inte alla är på kontoret. Dessutom missar man ofta den där lilla men ack så viktiga inledande stunden för småprat och checken ”är-allt-okej?” och ”hur-var-det-på-drejkursen-igår?”.
När kalendern fyllts av alla dessa nyinbokade möten – som för övrigt också ofta blivit lite väl tilltagna i tid – blir det också svårt att hitta tid för nästa lilla avcheckningsmöte med ”Vi-letar-en-tid-i-övermorgon-istället-syndromet” som följd. Känner du igen det?
Kanske har du också känt att du i detta mötesöverskott även har blivit inbokad på ett och annat möte som du efteråt inte känt att du hade så mycket att tillföra i. När man inte är på plats ges det utrymme för ett slags arbetsplats-FOMO. För tänk om någon pratar med någon annan om ett projekt du arbetar på och du inte är med på mötet?
Redan under pandemin fick vi skapa nya forum för kreativitet. Idésittningar och workshops fick genomföras via Teams och Google meet. Här fick flera programvaror för delade dokument och delade arbetsytor ett snabbare och större genomslag än vad de annars skulle fått.
Visserligen funkar kreativa distansmöten fortfarande, men alla är rörande överens om att det blir mycket effektivare när man är på plats. Och just såna på-plats-möten har tack och lov ändå blivit mycket vanligare och därmed ändå en liten tillbakagång till hur det var tidigare.
Det som ändå utmärker det år som just nu är inne på upploppet är annars användandet av artificiell intelligens. Vi har skrivit om det tidigare i vårt nyhetsbrev och gett tips och länkar.
Först var det ChatGPT som slog igenom för att hjälpa till med bokstäverna. Att få varianter på texter, förenklat (eller försvårat) språk, faktaförkortning, översättningar med mera har blivit enklare. Men fortfarande krävs det mycket mänskligt jobb för att det ska bli riktigt bra.
ChatGPT kom ju redan under 2022, men fick sitt stora genomslag under 2023. Under året blev det också ordentlig fart på bildskapande AI. Dall-E i början, men snart utkonkurrerade av andra, som Midjourney till exempel. Plus att exempelvis Photoshop har fått AI-tillägg som hjälper till att skapa, förlänga och förbättra bilder.
Andra AI-tjänster som slagit igenom är exempelvis:
Här återstår det att se vad/vem som har upphovsrätt till material och hur det får användas. Vi misstänker att det är en och annan advokat som luktar sig till affärer i det ämnet under det kommande året.
Vi var inne på det lite tidigare. Pandemin har verkligen satt turbofart på den digitala utvecklingen och inte minst användandet av digitala verktyg. Även vi som kommunikationsbyrå har förändrats på många sätt och gör ännu mer film, ännu fler webbsidor, ännu mer sociala medier än tidigare. Och arbetet är brett, från strategi till produktion och i många fall även placering och medieförmedling.
Ja, hela kommunikationsbranschen har förändrats i en takt vi inte tidigare sett maken till.
Precis som branschen har förändrats har vi också gjort det. För samtidigt som det digitala arbetet vuxit har printproduktionen minskat. Vi har blivit färre inom det området, men å andra sidan vuxit inom det digitala. Och där fortsätter vi att växa både med uppdrag och med kunniga medarbetare.
För vår del var 2023 också extremt spännande med flera nya uppdragsgivare och utmanande projekt. Brå, Strålsäkerhetsmyndigheten, Region Uppsala och Sveriges Radio är fyra nya riktigt stora offentliga uppdragsgivare som vi jobbar mycket med. Vi har också blivit upphandlade (dock inte som etta) av Svenska institutet och Sveriges Kommuner och Regioner. Plus flera privata uppdragsgivare.
Som kommunikationsbyrå har vi alltid både levt med tiden och kikat in i framtiden. Så vad händer när den stora visaren har slagit 20 och den lilla 24?
Jo, vi ser att kommunikation trots allt blir allt viktigare. Och inte minst kommunikation som verkligen betyder något. Medier som fylls och företag/organisationer som fyller sina medier med saker bara för att man ska finnas och synas får det svårare. Content ska inte bara vara content utan det måste vara meningsfull content. Kommunikation ska helt enkelt vara meningsfull för mottagaren. Först då blir den meningsfull för avsändaren. Det här blir säkert en utmaning för många i en allt mer överbelamrad kommunikationsvärld.
Lite fler saker som nästa år bjuder på:
Det här är saker vi kommer att återkomma till i kommande nyhetsbrev.
Under 2024 fyller vi 92 år och det är snart bara åtta år kvar till vårt 100-årsjubileum. Hoppas att du är med oss då. Nu tackar vi för ett grymt spännande 2023 och ser fram emot ett fartfyllt 2024. Ses och hörs efter nyår!
Men innan dess passar vi på att skicka en stor God jul-hälsning. God Jul, everyhopa!
Har du kommunikationsutmaningar under 2024. Hör av dig till oss!
Vi sparar information om ditt besök i cookies. Läs vår policy här →