07/07/2023

Lästid: 3 min

Behövs en kreativ brief?

En kreativ brief försöker beskriva språnget ut i det okända. Beskriva idén innan den finns. Hur du använder olika uttrycksmedel som film, musik, färg, form, texter och bilder för att lyfta fram det som berör, är relevant, sant, intressant. Men kan du beskriva något som ännu inte finns? Är det ens möjligt?
All konstnärlig verksamhet vet att det är skillnad på form och innehåll. Att det är skillnad på vad en producent och en regissör gör. En teater och en skådespelare. En gallerist och en konstnär. Ett förlag och en författare. Att det är skillnad på logos och patos.

Är ett inlägg i SoMe, en informationsfilm från en myndighet eller en webbsida då konstnärlig verksamhet? Nej. Men för att skapa inlägget, filmen och webbsidan måste du använda dig av konstnärliga uttrycksmedel, metoder och erfarenheter. Det är helt nödvändigt. För utan färg, form, text, bild och musik så blir all kommunikation ointressant. Det vet alla. Teaterhuset skapar förutsättningarna, skådespelaren berör publiken. Båda behövs, men det är helt olika kunskaper som kompletterar varandra. Och det är skådespelaren som gör att folk vill se mer.

Begränsa inte dig själv

Den kreativa briefen är det som gör skillnad. Som lyfter projektet från den formella projektbeskrivningen till den färdiga filmen, affischen eller annonsen som får tusentals människor att skratta, gråta, känna sympati, agera. Samtidigt kan den delen av arbetet kännas osäkert, till och med farligt. Och ja. Den kreativa briefen är att kasta loss från förnuftets trygga hamn och ge sig ut på ett hav av möjligheter. Tusen konkreta frågor måste få sina svar: Vilken tonalitet ska vi ha? Ska vi använda gult eller rött? Arbeta med stillbilder eller rörligt? Det är jätteläskiga beslut att ta för den som är ovan och rädd för allt som kan gå fel – och gärna påpekar det.

Skratt, gråt, sympati

Den kreativa briefen är inledningen på idéarbetet. Det är inte alls säkert att det går bra på första försöket. Som alltid när det gäller skapande så får du vara beredd på att göra flera försök. Ge utrymme för misslyckanden, experiment, magplask. Det är därför vi skissar, har särskilda idémöten, prövar oss fram, diskuterar, vänder och vrider. Att skriva ett filmsynposis, välja skådespelare, regissör, speaker kan ta många dagar innan allt är klart. (Om den tyskspråkiga poeten Rilke berättas att han skrev på en och samma dikt i 17 år innan han var nöjd. Det kanske är att gå till överdrift. Men det blev en bra dikt).

Var inte rädd för att ta i när du diskuterar idéer och möjligheter. Det är alltid mycket lättare att tona ner en idé som gick för långt, än att försöka pumpa liv i en dålig idé. Ännu viktigare är att känna igen fullträffen! När allt helt plötsligt sitter och det blev rätt. Tusen och en gång har utmärkta idéer plockats sönder och helt förstörda. Alla har varit med om det. Det är lika viktigt att veta när du ska sluta, som hur du ska börja.

Det är värt det

Den stora kostnaden för kommunikation, är inte att skapa den, utan att distribuera den. Många medieföretag talar om 80/20-regeln. Det vill säga 80 % av kommunikationsbudgeten ska läggas på medier. Medieföretagen tjänar de bra med pengar på ”80/20-regeln”. Men gör du det? Kvar har du då 20 % för allt annat arbete; projektplan, kreativ brief, skapa lösningarna och producera dem. Att ta fram själva idéerna handlar om småpengar i sammanhanget.

Så, behövs då den kreativa briefen? Absolut ja. Att lägga en timme till på idén gör inte kanalerna ett öre dyrare. Men du kan enkelt mångdubbla antalet som ser, gillar, skrattar, gråter, agerar.

Låt oss prata om vad kreativa briefer kan göra för er.

Kontakta oss