Du såg säkert Energimyndighetens kampanj som uppmanade oss att snåla med elen, nu när den blivit så dyr och där en fortsatt hög elförbrukning riskerar att få hela maskineriet att haverera. Du vet ”Varje kWh räknas”.
Kampanjen har varit en del i den sammanlagda påverkan som gjort att elförbrukningen i Sverige har minskat rejält. Uppemot tio procent jämfört med motsvarande perioder för ett år sedan. Främst är det förstås det ökade elpriset som har gjort att svenska folket tvingats spara, men här har säkert många olika informationskampanjer också bidragit till att vetskapen och förståelsen för att allt man gör för att minska elförbrukningen har betydelse för samhället och också syns på elräkningen. Ja, just det. Varje kwh räknas ju!
Framförallt är det 8.00–11.00 på morgnar och förmiddagar och 16.00–19.00 på kvällarna som elförbrukningen är som högst och som påverkar elpriset mest. Det är då vi drar igång alla hushållsapparater och som många står i duschen. Genom att minska användningen och ändra vanorna så att man inte förbrukar el när trycket är som högst kan det också påverka både den totala förbrukningen och prisnivåerna.
Hur mycket av minskningen som kampanjen har bidragit till är svår att säga, men här kommer några punkter som har gjort kampanjen lyckad.
Vill du prata lite om eller ha hjälp med en beteendepåverkande kampanj? Kontakta oss!
Vi sparar information om ditt besök i cookies. Läs vår policy här →