17/10/2023

3 min

Vad gör svenskarna på nätet?

Utdelningen av Nobelprisen får kanske större uppmärksamhet i media. Men för många som jobbar i kommunikationsbranschen är nog den årliga rapporten ”Svenskarna och internet” ännu mer intressant. Och nu är den här, fullproppad av spännande fakta om vad svenska folket gör med sina mobiler, datorer och surfplattor.

Rapporten säger mycket om samhället av idag och är väl värd att läsas i sin helhet. Men det som är allra mest intressant för oss är vad som händer på sociala medier. Hur når vi till exempel relevanta målgrupper år 2023?

Förändrat landskap

Om någon tror att det inte händer så mycket och att det är samma jättar som dominerar, är det dags att tänka om. Ett tydligt exempel på motsatsen är spelplattformen Roblox. Den har visserligen hängt med ett tag, men den är ändå ganska okänd för de äldre generationerna. Däremot är den enormt populär bland de yngre. 

Splittringen ökar

85 procent av svenskarna använder sociala medier varje dag, och personer födda på 90- och 00-talen är de allra flitigaste användarna. Generellt ser vi att landskapet är mer splittrat än någonsin tidigare. Millennieskiftet har visat sig vara en skarp skiljelinje, beroende på vilken sida man är född på. När de äldre använder Facebook föredrar de yngre Snapchat. Spridningen kan illustreras genom att det totalt, i de olika generationerna, finns sex olika sociala medier på topp tre: Youtube, Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok och Roblox. 

Facebook tappar

”Facebook har för i princip första gången börjat tappa användare”, säger Sara Kjellander, Social Media Manager på Blomquist. ”Den är fortfarande störst, men de yngre generationerna har inte börjat gå över dit när de kommer upp i åren. Vi är mer ’all over the place’ idag, snarare än ’här finns alla 30+’. Olika kanaler fyller olika funktioner.” Noterbart är att tappet för Facebook sker i flera åldersgrupper, där de äldre säger sig vara trötta på fejkade nyheter och bedrägerier, medan de yngre helt enkelt har hittat nya plattformar som de upplever som mer intressanta.

Varför använder vi sociala medier?

En central fråga är varför människor överhuvudtaget använder sociala medier. Framför allt finns det två skäl: Vi vill bli roade. Och vi vill hålla koll på vad kompisar och andra människor har för sig. Det är två ganska olika syften, och för dem använder vi olika sociala medier. I det första fallet väljer vi kanske Youtube eller TikTok, medan Facebook eller Instagram är bättre val när vi ägnar oss åt det sistnämnda. Hur påverkar det oss som ska ta fram kommunikation för de olika plattformarna? ”Drivkraften att bli underhållen av roliga klipp är större på TikTok än på Facebook”, säger Sara Kjellander. ”Vi bör i den bästa av världar skapa ett innehåll som matchar förväntningarna på kanalen.”

Övrigt att notera

Twitter, som nyligen bytte namn till X, betraktas ofta som en ganska marginell plattform, men faktum är att den används av mer än hälften av alla män födda på 90-talet. Vi ser att Youtube är favoriten bland män och att Instagram är favoriten bland kvinnor. Vi noterar att bland dem som helt avstår från Facebook och Instagram, så hittar vi dubbelt så många män som kvinnor. Och så ser vi att TikTok inte bara är en plats där människor tittar på roliga videor i timme efter timme, utan också den plattform som högst andel väljer för shopping.

Vill du använda dig av sociala medier på ett så effektivt sätt som möjligt? Hör av dig till oss!

Kontakta oss