05/07/2023

Lästid: 4 min

Förmänskliga din kommunikation

Greg Hoffman, marknadschef för Nike, höll en presentation för vårt byrånätverk Worldwide Partner där han bland annat poängterade vikten av att skapa känslor hos mottagaren. Här vill vi dela med oss av de sju stegen för mänsklig kommunikation ur hans senaste bok – Emotion By Design.

1. Se vad andra ser

Kreativitet är beroende av empati. Förmågan att förstå människor och deras behov är vad som skiljer bra varumärken från de bästa. Att se bortom det som är rakt framför dig ger dig bättre förståelse för världen, människorna i den och deras vardagar och problem. Skapa kommunikation som talar till allmänheten och individen.

2. Tänk innovativt – begränsa dig inte till en plattform

För att kunna skapa känslor behöver du också fundera över var ditt budskap ska synas. . Ska du göra en Facebook-kampanj? Testa budskapet på en stortavla eller varför inte som en lasershow utanför Friends Arena? Testa helheten på alla möjliga platser.

3. Din logotyp är mer än varumärket

Även om logotypen enbart känns som en visuell signatur i början, ska den behandlas som den viktigaste delen av varumärkets framtid. När den görs rätt kan den stå på egna ben och förbättra både bra och dålig kommunikation. Skapa en symbol som kommer påminna kunderna om ditt varumärke framöver.

4. Våga bli ihågkommen

Ta större steg än konkurrenten, ta plats och säg det som andra inte vågar. Använd din tonalitet för att visa personlighet. Det kommer i sin tur leda till följare och användare som tror på dig. Det gäller att få människor att känna något. Din målgrupp vill känna att du förstår dem och då krävs mer personlighet än “Kom och köp!”

5. Var autentisk

Jaga inte efter det som känns coolt. Trender kommer och går. Genom att vara autentisk i kommunikationen kommer varumärket naturligt följa med strömmen av trender och kulturella skiften. Hur låter ditt varumärke när det talar om musik, konst eller kinesisk facklitteratur från 1700-talet? Autenticitet är personlighet och personlighet skapar relationer mellan kunder och varumärken.

6. Bli möjliggöraren för andra

Ta avstamp i en rörelse och var katalysatorn för agerande! Det finns utrymme att vara varumärket som står för något tillsammans med mottagaren. Att agera är att förändra och förändring är att bli ihågkommen.

7. Insikter är styrkan i kommunikationen

Det är enkelt att se hur många som köper din produkt genom analysverktyg som Google Analytics. Du kan se var de kommer från och hur länge de är på din webbsida. Nödvändig statistik för att fixa kundresan. Däremot kan du inte se varför de köper din produkt. Och det kan vara tusen olika anledningar som i sin tur är insiktsfulla berättelser om hur din målgrupp tänker. Ta reda på mottagarens behov, då kommer din kommunikation att bli mänskligare.

 

Nyfiken på att skapa bättre, mer mänsklig kommunikation? Kontakta oss!

Kontakta oss