12/04/2023

Lästid: 1,5 min

Hur funkar Growth Marketing?

Ur askan föds den nya rollen Growth Marketing! Vår värld blir allt mer digitaliserad och det kräver att marknads- och kommunikationsavdelningar håller sig uppdaterade inom trender och tekniker som är relevanta idag.

Vad är Growth Marketing?

Growth Marketing handlar om att analysera data och utifrån det få nya insikter om sin målgrupp, för att på så sätt kunna hitta deras huvudsakliga behov och bidra till ökad tillväxt. Vi får inte glömma att det är målgruppen som i slutändan ska köpa, känna eller besöka något. 

Genom att ha stenkoll på kundresan i din kommunikation går det att sätta upp tydliga mål och mäta hur kampanjerna presterar. På så sätt kan du följa upp, utvärdera och optimera utifrån den samlade datan.

Vem kan göra det?

Du behöver inte vara ett teknikproffs för att ta dig an Growth Marketing. Det handlar snarare om att hela tiden utgå från och analysera användares beteende och behov – för att skapa kommunikation utifrån det. Det viktiga är att du är nyfiken och alltid frågar varför!

Verktyg för Growth Marketing

Ingen har all kunskap i bakhuvudet. Det finns tjänster och verktyg som hjälper dig samla all data. En kombination av verktyg ger dig både kvantitativ och kvalitativ data för att hitta samband och insikter. Verktyg som Google Analytics, Google Tag Manager och Hotjar kan användas för användarupplevelser. För sökord- och trendanalyser funkar SEMrush och Screaming Frog.

Underlätta processen tidigt

Utgå alltid från kundens behov istället för din egen idé eller magkänsla. Vad ger din tjänst/produkt för värde för kunden? Vad gör konkurrenterna, finns det något hos dem som du har missat? Vad är målet – kännedom, konvertering eller lojalitet? Ställ dessa frågor tidigt i processen för att spara tid och pengar.

Behöver du en användaranalys och trendspaning för din verksamhet? Hör av dig till oss!

Kontakta oss