Att inte kunna visa människor i kommunikation har vissa konsekvenser. Vi vet att människor vill se människor. Det finns mängder av forskning som visar hur vår uppmärksamhet dras till ansikten, och att sannolikheten att du gillar ett varumärke är större om du kan få en personlig relation till det. När du möts av ett ansikte som du kan relatera till, och som du dessutom tycker om, är chansen större att du får en bra relation till ett varumärke.
Under de här åren har vi sett hur företag, myndigheter och organisationer som poppar upp i våra flöden har hanterat domen på olika sätt. Vissa har med hjälp av sina jurister tagit fram avtal som de bedömt varit tillräckligt solida för att våga använda ansikten trots alls. Andra har valt att helt undvika människor i sin kommunikation. Sedan Schrems II föll har vi gjort lösningar på hela skalan, beroende på våra uppdragsgivares önskemål.
Men faktum är att det är svårt att ha ryggen helt fri, oavsett försiktighetsnivå. Så länge vi annonserar på sociala medier så kommer vi aldrig vara 100 % Schrems II-säkra. Det är den hårda sanningen. Men att välja bort sociala medier som kommunikationsyta är inte heller ett alternativ, med tanke på vilka möjligheter vi har att nå ut och nå rätt där. Det vi kan göra är att ha med Schrems II-perspektivet redan från start i varje kreativ process. Då kan vi åtminstone eliminera risker genom att hitta smarta vägar runt att visa ansikten eller andra identifierbara detaljer i bild.
Här är några exempel på kommunikation vi gjort för sociala medier senaste åren.