- Gör det ordentligt.
- Planera noga och strukturerat.
- Se till att ni har gjort klart profilen innan hen möter världen.
Det är du som bestämmer vilka åsikter, handlingar, samarbeten, vilket utseende, vilken personlighet och ålder din digitala influencer ska ha. Du behöver inte ta hänsyn till en annan persons schema, andra åtaganden, viljor, känslor och behov. Det blir som i The Sims, fast bättre (de behöver ju bland annat äta och sova).
Det är fortfarande ett så pass nytt fenomen att det finns möjlighet för vem som helst att bryta ny mark. Du har alltså chansen att lyckas få enorm publicitet och eftersom allmänheten har visat ett stort intresse för dessa robotar och följer deras vardag intensivt, leder det till minst sagt tillfredställande siffror i form av interaktioner, engagemang och räckvidd.
Även om det låter otroligt lockande att kunna bestämma varenda detalj finns det självklart saker att tänka på när du skapar roboten. Utan att falla in i ett filosofiskt resonemang kring vad existens innebär, vågar vi oss på att säga att dessa profiler ju faktiskt inte finns på riktigt. Men det innebär inte att du som ägare av roboten slipper stå till svars för robotens handlingar, åsikter och utseende.
Ett exempel på det är reaktionerna kring Shudu, världens första digitala supermodell. Shudu är svart och hennes skapare är fotografen Cameron-James Wilsom, en vit man. Kritikerna menar att han drar nytta av den rörelse som kämpar för att fler icke-vita personer ska ta plats i offentligheten, utan att för den sakens skull faktiskt samarbeta med en verklig, levande svart person. Många menar att en vit man varken kan eller borde representera en svart kvinna.
Med det sagt är det viktigt att vara förutseende och förbereda sig på vilka konsekvenser valet av utseenden, handlingar och åsikter kan få.
I Sverige var Isabella Löwengrip först med att i november 2018 skapa sin animerade klon Gabrielle Löwengrip. Genom sitt egna Instagram-konto postar Gabrielle inlägg om sin vardag i New York, omgiven av skönhet och lyx. Kontot fick snabbt många följare (runt 17 000) men många av dem var skeptiska, och framför allt otåliga på att se hur klonen egentligen såg ut, då de enda bilderna av henne antingen föreställde hennes fötter, händer eller var tagna i motljus. Förväntningarna var därmed höga när Isabella visade bilder på Gabrielles ansikte på sin blogg, med förklaringen att det inte var färdigt ännu.
Vi sparar information om ditt besök i cookies. Läs vår policy här →