Kandidaterna vill inte lägga tid på detektivarbete, utan förväntar sig att hitta all relevant information på en och samma plats. På karriärssidan samlar du allt som du vill förmedla till den potentiella medarbetaren. Verktyg som Teamtailor erbjuder skräddarsydda karriärsidor som är lätta att sätta upp. På din karriärsida kan du sedan lägga upp tillgängliga tjänster, information om förmåner, bilder på medarbetare och allt annat som kan tänkas vara relevant för den som är intresserad av att jobba hos er.
Betrakta inte alla kandidater som samma person, alla drivs av olika saker. Genom att personalisera allt rekryteringsmaterial når du ut mer pricksäkert till målgruppen. Om det känns som ett stort steg att plöja igenom alla kanaler – börja med annonserna.
Ett tips är att bunkra upp med ett antal texter som beskriver företaget utifrån olika intressen, istället för att copy-pastea en och samma text. När du sedan kommer in på själva tjänsten som ska tillsättas – fundera över personen du vill nå och hur du kan attrahera just hen. Låt oss till exempel säga att du ska rekrytera en frontend-utvecklare. Det första steget här är att kartlägga den genomsnittliga frontend-utvecklarens drivkrafter och intressen. I det här fallet skulle det till exempel kunna handla om att söka tekniska utmaningar och möjlighet att utvecklas professionellt. Nästa steg är att fundera över vad du kan erbjuda utvecklaren som möter det hen efterfrågar, och att sedan utforma annonsen efter det. Istället för att skriva att ni sitter i fräscha lokaler i centrala Stockholm, lyft på vilket sätt den anställda kommer få utmana sig själv och möjligheter till vidareutbildning. Det handlar om att prioritera och sortera informationen på ett sätt som passar för målgruppen.
En film som visar upp er arbetsplats och era medarbetare kan fungera jättebra i rekryteringssyfte, men gör den på rätt sätt. Här har du verkligen möjlighet att gå loss kreativt och tänka annorlunda. Se till att ha en tydlig idé med vad filmen ska förmedla – vad är det egentligen du vill visa upp? Är det stämningen på kontoret, de fina lokalerna eller era spännande arbetssätt? Se även upp för överförsäljningsträsket med klipp av glada människor, trevliga fikaraster och glättig musik. Ge hellre en ärlig bild där mottagaren får möjlighet att känna och tolka själv. Tänk också på att hålla en tekniskt hög nivå, när det kommer till bild- och ljudkvalitet, ljussättning och eventuella skådespelarinsatser (vi hjälper dig gärna).
Vi sparar information om ditt besök i cookies. Läs vår policy här →