03/04/2019

Lästid: 3 min

Tre tips för skarpare employer branding

Du lägger säkert mycket tid och energi på att utveckla ditt varumärkes identitet mot dina kunder, användare eller mottagare. Du jobbar för att framhäva det allra bästa med just er produkt eller tjänst, och för att skapa en tydlig och enhetlig identitet. Precis samma princip ligger som grund när det kommer till employer branding. Det som skiljer sig är produkten och målgruppen, för här är det faktiskt själva arbetsplatsen som är produkten – och de framtida medarbetarna som är målgruppen.
Konkurrensen om de absolut bästa talangerna är hård och deras krav på arbetsgivaren höga. Därför är det viktigt att fundera igenom vad ni som arbetsplats faktiskt har att erbjuda och hur ni kommunicerar ut det på rätt sätt. Men också, så klart, vad som kommer krävas av den framtida medarbetaren. Innan du sätter igång med rekryteringsprocessen finns det några grundläggande saker att fundera igenom. Bocka av dem, så har du en bra grund att stå på för att attrahera de bästa kandidaterna för just din arbetsplats!

1. Kandidaten förväntar sig en karriärssida. Se till att möta den förväntan – minst.

Kandidaterna vill inte lägga tid på detektivarbete, utan förväntar sig att hitta all relevant information på en och samma plats. På karriärssidan samlar du allt som du vill förmedla till den potentiella medarbetaren. Verktyg som Teamtailor erbjuder skräddarsydda karriärsidor som är lätta att sätta upp. På din karriärsida kan du sedan lägga upp tillgängliga tjänster, information om förmåner, bilder på medarbetare och allt annat som kan tänkas vara relevant för den som är intresserad av att jobba hos er.

2. Utgå från drömkandidaten – hur viktigt är egentligen pingisbordet i fikarummet för just hen?

Betrakta inte alla kandidater som samma person, alla drivs av olika saker. Genom att personalisera allt rekryteringsmaterial når du ut mer pricksäkert till målgruppen. Om det känns som ett stort steg att plöja igenom alla kanaler – börja med annonserna.

Ett tips är att bunkra upp med ett antal texter som beskriver företaget utifrån olika intressen, istället för att copy-pastea en och samma text. När du sedan kommer in på själva tjänsten som ska tillsättas – fundera över personen du vill nå och hur du kan attrahera just hen. Låt oss till exempel säga att du ska rekrytera en frontend-utvecklare. Det första steget här är att kartlägga den genomsnittliga frontend-utvecklarens drivkrafter och intressen. I det här fallet skulle det till exempel kunna handla om att söka tekniska utmaningar och möjlighet att utvecklas professionellt. Nästa steg är att fundera över vad du kan erbjuda utvecklaren som möter det hen efterfrågar, och att sedan utforma annonsen efter det. Istället för att skriva att ni sitter i fräscha lokaler i centrala Stockholm, lyft på vilket sätt den anställda kommer få utmana sig själv och möjligheter till vidareutbildning. Det handlar om att prioritera och sortera informationen på ett sätt som passar för målgruppen.

3. Vill du göra en employer branding-film? Bra! Men tänk igenom den ordentligt först.

En film som visar upp er arbetsplats och era medarbetare kan fungera jättebra i rekryteringssyfte, men gör den på rätt sätt. Här har du verkligen möjlighet att gå loss kreativt och tänka annorlunda. Se till att ha en tydlig idé med vad filmen ska förmedla – vad är det egentligen du vill visa upp? Är det stämningen på kontoret, de fina lokalerna eller era spännande arbetssätt? Se även upp för överförsäljningsträsket med klipp av glada människor, trevliga fikaraster och glättig musik. Ge hellre en ärlig bild där mottagaren får möjlighet att känna och tolka själv. Tänk också på att hålla en tekniskt hög nivå, när det kommer till bild- och ljudkvalitet, ljussättning och eventuella skådespelarinsatser (vi hjälper dig gärna).