Användandet och valet av plattformar ser väldigt olika ut i olika åldersgrupper. Även andra saker, som kön och intressen, kan påverka var vi väljer att spendera mest tid.
Som du ser finns YouTube med som favoritmedie i nästan alla grupper. Clara, vår projektledare med fokus på digitala medier, kommenterar:
– YouTube har blivit en kanal som vi ständigt återkommer till i våra mediestrategier. Dels med närvaron som spänner mellan olika åldrar, dels med den stora bredd av intressen och innehåll som möjliggör för kommunikation att synas för rätt målgrupp. En möjlig anledning till att YouTube dominerar bland unga vuxna är att de vuxit upp med kanalen. För dem är det en självklar källa till både underhållning och information. Den digitala generationen växer upp, och så gör även de kanaler som följt med dem sedan barnsben.
Det verkar som att användandet av olika sociala medieplattformar stått ganska stadigt under åren 2021-2024. Men vi kan se vissa mer markanta förändringar om vi tittar specifikt på olika generationer – speciellt de yngre.
Utöver de allra största sociala medierna finns det andra som är välanvända i vissa grupper.
Det är viktigt att komma ihåg att det inte alltid är antalet användare som avgör var kommunikation funkar bäst – olika ytor passar olika syften.
Så här säger Sara, vår expert på sociala medier, om hur vi kan tänka kring valet av olika kanaler:
– Jag vill slå ett slag för att tänka brett. Det bästa är i regel att sprida sin kampanj i flera kanaler eftersom plattformarna stärks av varandra. Vill vi till exempel göra en rekryteringskampanj och nå en viss yrkesgrupp kan vi kanske vara mest träffsäkra på Linkedin, men samtidigt vet vi att våra mottagare förmodligen spenderar mer tid på Meta och YouTube. Då kan vi välja att komplettera med vissa kanaler för att öka kännedomen och få större räckvidd. Antalet kanaler styrs så klart också till viss del av budget, men då är det extra viktigt med aktiv optimering – att noggrant bevaka KPI:er och flytta budget till den kanal som presterar bäst.
Några mer eller mindre nya plattformar som Svenskarna och internet tittar närmare på är Threads, Yubo, Mastodon och Bluesky.
Användarsifforna på alla dessa nya medier är fortfarande relativt låga, men de är fortfarande värda att hålla ett öga på. Vem vet hur sociala medier-landskapet ser ut om några år – kanske är det annonsplatserna på Yubo alla slåss om.
Rapporten visar att det är unga kvinnor som oftast råkar illa ut på sociala medier – betydligt mer än män i samma ålder. De upplever att de lägger mycket tid på sociala medier och att de ofta jämför sig med andra, vilket får dem att känna sig mindre nöjda med sig själva. Vissa känner sig också ensamma eller utanför när de ser andras inlägg och bilder. Plattformar som Snapchat, där du kan se var vänner befinner sig på en karta, riskerar att skapa en känsla av att vara utanför om du själv inte är inbjuden.
En tydlig trend är att vi i allt större utsträckning använder sociala medier för att hålla koll på vad som händer i världen. Nästan hälften av svenskarna tar till sig nyheter via plattformar som Facebook, Instagram och YouTube. Speciellt unga vuxna föredrar dessa kanaler framför traditionella nyhetsmedier.
Det verkar också som att unga vuxna är de som är mest rutinerade när det gäller källkritik, och 80- och 90-talisterna är de som i högst grad angivit att de dubbelkollat innehåll eller undersökt källan till en samhällsnyhet. Andelen sjunker sedan stadigt med åldern.
Från vilka nyhetsmedier och konton användare får sina nyheter verkar påverkas av ålder, kön och till viss del politisk åskådning. Personer som står klart till vänster på den politiska skalan följer i betydligt högre grad SVT Nyheter och Sveriges Radio/Ekot än de som står klart till höger.
Vill du ha hjälp att ta fram en strategi för hur ditt varumärke ska synas i sociala medier? Hör av dig till oss!
Vi sparar information om ditt besök i cookies. Läs vår policy här →