27/11/2024

4 min

Svenskar och AI 2024

Röstassistenten Siri, kundtjänsten på din favorit-webbshop och rekommendationssystemet på Netflix. Allt fler använder AI-tjänster idag utan att vara medvetna om det. Det är i alla fall vad årets rapport från Internetstiftelsen säger om svenskarnas AI-användning. Hur ska vi tolka siffrorna och hur ska kommunikatörer tänka i framtiden?

Varken fler eller färre använder AI

34 procent av alla svenskar använder AI på något sätt. Det är inte mängden personer som har ändrats, däremot har användandet av AI gjort det. Färre använder det privat men fler använder det mer fördjupat för studier och arbete.

Att färre använder det privat kan handla om att AI inte känns som en ”innegrej” på samma sätt som förra året. Det testades mest då. Nu används det.

Vi är inte redo för ”coola” tjänster

AI är fortfarande i sin begynnelse för allmänheten. Därför kan vi bara se enkelheten och smidigheten framför oss som hur det underlättar det monotona. Vi vill inte ha tjänster som är för nära mänskliga behov. Idag är det mindre än 2–5 procent som är intresserade av AI-vänner. En AI-vän känns lite väl som ett avsnitt av Black Mirror. Men vem vet hur det känns om tre år?

”Your scientists were so preoccupied with whether or not they could, they didn’t stop to think if they should”, Jeff Goldblums citat från Jurassic Park ekar när vi tänker på behov gentemot vilja.

Åldern och intresset skapar klyftor

85 procent av internetanvändare under 65 år kan tänka sig använda AI i framtiden. Bland de över 65 är intresset betydligt lägre – bara 15 procent. Vilket inte är så konstigt egentligen men utan digital delaktighet riskerar de att inte hänga med i automatiseringen av allt möjligt. Både kommersiellt och offentligt. Och även risken att bli lurad blir större.

För att minska den digitala klyftan kan vi som arbetar med kommunikation arbeta för att utbilda om fördelarna och riskerna med AI. Som att skapa kampanjer som förklarar AI på ett tillgängligt och enkelt sätt.

Hur ska vi som kommunikatörer tänka för att nå rätt?

Vi kommunikatörer måste tänka på alla när vi skapar lösningar för allmänheten, inte bara varandra:

  • Var transparent – förklara hur AI används, särskilt om data samlas in och bearbetas. 
  • Inkludera alla – säkerställ att era digitala lösningar är tillgängliga även för dem med låg digital kompetens.
  • Tänk etiskt – potentialen för AI är enorm, därför måste den användas ansvarsfullt. 

”Jag vill inte se en tjänst som 23andMe som samlar på sig en massa personlig data och råkar sälja informationen till företag som tränar AI-tjänster. Vi har ett etiskt ansvar att värdera allt som vi potentiellt matar in i en AI-tjänst”, säger Janne, byråchef på Blomquist.

Men det tar inte stopp där! Utöver vårt ansvar kan vi använda AI för att skapa kommunikation som når otroligt rätt:

  • Personalisering – vi kan skräddarsy budskap på en nivå som inte tidigare var möjlig.
  • Effektivitet – vissa annonsplattformar som Meta och Google Ads har börjat med dynamisk automatisering. Vi kan alltså skapa flera skräddarsydda budskap och testa alla möjliga kombinationer.
  • Analys – vi kan analysera användardata för att förstå beteenden och optimera kampanjer utifrån flera år av tidigare liknande kampanjer.

 

”Med AI kan vi snabbare ta till oss en större mängd data att analysera och dra slutsatser utifrån. Dessa slutsatser gör att vi kan göra djupare och mer värdeskapande analyser, eftersom AI då hjälper till med de tidskrävande tidigare uppgifterna. Det är i dessa insikter vi sedan skapar kick-ASS (kampanjer, annonsering och annonser) som levererar på kundens satta KPI:er”, säger Amanda, performance marketer, om framtiden av digital annonsering.

 

Behöver du använda AI för att nå allmänheten? Prata med oss!

Kontakta oss