– Mycket är på väg tillbaka! E-handel hade sin stund i rampljuset under coronapandemin. Då var ”alla” hemma i soffan i ett år. Sen blev det lite mindre intressant med e-handel när alla kunde gå ut igen. I takt med att online-shopping blir bättre, enklare för användaren och oftast billigare ser jag att det stiger igen.
– En inte så konstig reaktion på det, är att även hållbarhet och klimat tagit ytterligare kliv framåt inom sök. Det är något som e-handeln måste lära sig att hantera eftersom en användare i dag kan handla en produkt och sen få lite ångest över att den skickas till dörren. Här måste de som har e-handel jobba med argument kring transporter som gör dem valbara redan i söket.
– Det är viktigare än vad man tror att förstå och känna till sökvanor och beteende på nätet! Ju mer vi förstår våra användares sökintentioner, frågeställningar och sökfraser, desto mer kan vi nyttja informationen på vår egen webbsida genom att skriva olika artiklar eller beskrivningar för att hamna högt upp bland sökresultaten.
– En annan sak som jag tagit med mig är att metatexter är A och O när det kommer till sökordsoptimering. I metatiteln och beskrivningen ger vi användarna ett löfte om sidans innehåll. Här kan vi exempelvis nyttja vanliga frågeställningar och sökord med hög sökvolym för att få fler användare att välja just vår webbsida.
– För det första är det att kontinuerligt analysera hur webbplatsen presterar rent SEO-mässigt. Vilka är de största konkurrenterna? Hur gör de? Vad söker människor på just nu relaterat till vårt varumärke? Söktrender kommer och går, så att alltid hålla sig uppdaterad och relevant är nog en viktig faktor.
– För det andra finns det ju fler sätt att analysera och förstå våra användares behov, utöver själva sökorden och metatexterna. Det finns idag massvis av verktyg som till exempel Semrush, Answer The Public och Google Analytics där vi kan se vilka sidor som har mest trafik, varifrån våra användare kommer eller om man är inne via sin mobil eller dator.
– Utifrån datan kan vi få nya insikter om hur vi ska optimera webbplatsen och ge en bra användarupplevelse. Det ger oss även information kring var vi borde lägga vårt fokus när det kommer till sökordsoptimering.
– Ja, kom ihåg att fokusera på användarna! Du fyller ett tomrum för dem. Tänk på vad deras behov är! En kundresa ska vara enkel och ge ett tydligt svar på användarens frågor. När du har löst behovet så kan du börja tänka på själviska finlir som design, avslutar Erik.
Vill du veta mer om hur du med hjälp av sökord kan få fler och rätt besökare till din webbplats? Kontakta oss.
* Trots detta AI-tjat litar vi fortfarande på riktiga människors förmågor. Den här texten är för övrigt skriven av just en sådan riktig människa! Bilden däremot, ja, den är AI-genererad.
Vi sparar information om ditt besök i cookies. Läs vår policy här →