Mer specifikt innebär metoden att du observerar en person som använder en produkt eller utför en uppgift eller aktivitet. Samtidigt som du observerar ställer du frågor som: “Varför gör du sådär?” eller “Vad skulle du vilja lägga till för att göra produkten bättre?”.
Det är viktigt att undersökningen inte äger rum var som helst. Som namnet skvallrar om är kontexten central i contextual inquiry. Var och när kommer mottagarna att använda din produkt eller tjänst? Försök att efterlikna den miljön så gott det går.
Den största fördelen med contextual inquiry är att kombinationen av intervjuer och observationer kompletterar de enskilda metodernas svagheter. Om du endast gör observationer kan du förstå hur till exempel en produkt används, men svaret på frågan ”varför?” kan du bara gissa dig till.
Räcker det inte med att bara fråga användarna hur de använder produkten och varför de använder den som de gör, kanske du undrar då? Problemet med traditionella intervjuer är att de förutsätter att personen både minns och kan förklara något som hen gjort tidigare. Då är det lätt att detaljer och underliggande tankemönster faller bort.
I contextual inquiry får personen förklara sitt beteende i realtid. Det är betydligt enklare! Dessutom kan du upptäcka och uppmärksamma personen på vanemässiga beteenden som hen inte är medveten om själv, och därför inte kan berätta om i en vanlig intervjusituation.
Vi ska dock inte förkasta traditionella intervjuer och observationer, eller andra researchmetoder för den delen. De kan i många fall vara nog så bra. Vilken metod du ska använda beror helt enkelt på vad du vill få kunskap om.
Contextual inquiry är en tids- och resurskrävande metod. Du behöver genomföra flera intervjuer och observationer för att få ett tillförlitligt resultat. Därför rekommenderar vi den framför allt för mer omfattande projekt. Men står du och trampar i startgroparna av ett projekt som kräver fullständig förståelse för dina mottagares beteenden finns det helt enkelt inget bättre sätt att uppnå det. Kanske ska din organisation omstrukturera er webbplats? Eller utveckla en helt ny tjänst?
I så fall har vi några avslutande tips som du bör tänka på.
På Blomquist utgår vi alltid från mottagarna när vi skapar kommunikation. Kontakta oss så hjälper vi dig!
Vi sparar information om ditt besök i cookies. Läs vår policy här →