Självklart kan du göra det. Vi kollar på olika kanaler för att se hur du kan tänka i dem. När du googlar runt säger alla artiklar samma sak: ”Tänk visuellt, tänk relevant och tänk tydligt”. Och även om det stämmer så är det otroligt otydliga tips som ska funka för alla. Vi tar det ett steg längre!
TikTok är en väldigt personlig kanal. Förra året svämmade TikTok över av annonser med fejkade händelser. Det skulle se ut som att de var filmade av vem som helst. Lätta, Maybelline, Cancerfonden, ja, nästan alla gjorde något. Målet var att det skulle se ut som alla andra videor. Det var ett kreativt sätt att använda en färsk plattform. Precis som alla fejkade videor var när Youtube blev en grej för snart 20 år sen. Se ett sent exempel från Pepsi med Beckham från 2011.
Målet är i alla fall att visa personlighet på TikTok. Kanalen används för att stirra sig bort i några timmar per dag och innehållet ska inte störa genom att vara annorlunda. Var snabb, haka på trender och skapa interaktion i kommentarsfältet. Tänk annorlunda genom att tänka ”billigt”. Diskussionen om hur länge någon är intresserad är inte lika relevant i en så personlig kanal. Det behöver inte vara kort eller långt men det måste se äkta ut.
Facebook och Instagram är fantastiska kanaler för att göra enkel, rak och tydlig annonsering. Däremot ändras kanalernas användning utefter behov och annonseringen bör matcha utvecklingen.
Instagram ändrade för ett tag sedan så att du inte ser senast publicerade inlägg, utan inlägget med flest likes och kommentarer hamnar högst upp. Då behövde konton göra stories för att säga att de har gjort ett organiskt inlägg. En jobbig bakvägslösning. Därför är det mer relevant att göra annonser för stories än för inlägg då flera använder den funktionen dagligen för att följa konton. Ha det i åtanke att se hur kanalen används i dagsläget. ”Nya” funktioner som börjar ta mer plats är Reels (deras TikTok) och Explore (söksidan). Annonseringen bör matcha det upplägget. I alla fall att tänka mer strategiskt kring vilka format som syns mer, försök allokera en del av din budget för vanliga flödet till Reels-annonser.
Facebook kommer alltid vara Facebook. En nödvändig annonseringsyta som gärna ser att användare interagerar med innehållet. Nyttja det! Frågetekniken är starkare än någonsin i den kanalen. Försök att få igång diskussioner i ditt kommentarsfält och moderera utifrån verksamhetens personlighet.
Lös problem med Reddit. Jag som skriver den här artikeln Googlar alltid efter lösningar på problem med tillägget ”…reddit”, i slutet av sökningen. Det kommer alltid finnas någon där ute som har haft samma problem och har fått rätt svar i en subreddit för tio år sedan. Kanalen används dagligen av 73.1 miljoner användare och det finns tiotusentals kategorier och forum som diskuterar allt möjligt.
Här kan du annonsera utifrån community-baserade intressen. Hitta din målgrupp baserat på ett genuint intresse för vad du kommunicerar eller säljer. Marknadsför en nybyggd park i Stockholm i subreddits om Stockholm, om parker, för småbarnsföräldrar som behöver något att göra på helger och för naturvandrare. Lägg till kommunikation i en subreddit för människor som är rädda för träd och prata om naturlig KBT. Det finns något för alla!
Youtube är en spännande plattform för annonsörer. Det är en av få kanaler där alla hatar att få annonser samtidigt som de vet att Adblockers finns utan att använda dem. Hur ska vi då tänka för att få personer att acceptera och gilla annonserna de ser? Vår systerbyrå, Blink Digital, i Indien förstod problemet och skapade en interaktiv kampanj för Amazon där du letade efter rabatter i en regnskog. Du kunde röra dig runt i annonsen, vilket gjorde att fler interagerade med den.
Youtube är, likt TikTok, en personlig plattform som bygger på innehåll skapat av användare. Det är du och dina vänner med telefonen som kamera och kreativitet som budget. Annonser kommer alltid att sticka ut på plattformen. Se till att det är värt för tittaren. Tänk interaktivitet. Kan du leka med tidsstämplar i annonsen – som en Choose Your Own Adventure-bok – så att tittaren själv kan välja händelseförloppet?
Vänta lite! Spotify är ju inte en social kanal. Sant, däremot är det ett digitalt utrymme som flera använder där man kan köpa annonsering. Men du behöver inte köpa annonser där för att nå din målgrupp. Lek med plattformen istället. Vi gjorde exempelvis spellistor för Avtalat som berättar historier om livshändelser baserat på försäkringsmoment i livet.
Vad ska målgruppen känna när de möts av din produkt? För en e-handel kan man skapa en spellista som kunder kan lyssna på när de fönstershoppar i din webbshop. Låtarnas BPM kan snabbas upp efter några låtar ungefär när du vet att kunden oftast börjar närma sig köpknappen? En riktig Myspace-flashback som kommer få alla att köpa dina low waist y2k bby girl jeans.
Låter det spännande att köpa utrymmen på ett lite annorlunda sätt? Allt funkar inte för alla men hör av dig till oss så hittar vi en lösning som passar dig!
Vi sparar information om ditt besök i cookies. Läs vår policy här →