20/12/2023

Lästid: 3 min

Hur gör man en julkampanj?

Nu är det jul igen och julkampanjerna varar fram till mellandagsrean. Men finns det något särskilt man ska tänka på när man själv tar fram dem? Vi tog oss en titt på säsongens reklam och bjuder här på några tankar och reflektioner.

Mer jul …

Det uppenbara sättet att skänka julkänsla åt din kampanj är att ösa på med allt som brukar förknippas med högtiden ifråga. Låt dig inspireras av Adolphson & Falks gamla dänga och fyll kampanjen med tusen stjärnor som tindrar, glitter så långt du ser, juleljus som glimmar och allt det där. I både text och bild. Då börjar folk tänka på julen och inser att de har glömt köpa julklappar till farbror Lennart och syrrans katt. Ibland behöver det inte vara svårare än så.

… eller mindre

Det kan också finnas fördelar med att tona ner julen en smula. Den som inte ser ut som alla andra har alltid en chans att sticka ut. Dessutom kan det bli en påminnelse om att du tänker hållbart, och att det som inhandlas runt jul går lika bra att använda några månader senare. Kanske kan du till exempel välja att anspela lite mer på vinter, och lite mindre på jul.

Till den som har allt …

Många av oss här i västvärlden har ett överflöd av prylar. Det borde alltså bli allt svårare att erbjuda julklappar som människor fortfarande vill köpa. Men riktigt så fungerar det inte, vilket leder till misstanken att det är betydligt fler klappar som köps än som faktiskt uppskattas av mottagaren. Hur som helst, undvik gärna att kränga det som är allra mest onödigt. Vi har trots allt ett jordklot att ta hand om.

… eller den som inte har något

Sedan har vi de som saknar allt vad överflöd heter, både i Sverige och utomlands. Då blir logiken självklar: När du sitter vid ditt dignande julbord med oräkneliga paket under granen, se till att du på något sätt gynnar den som är mindre lyckligt lottad. Det här fungerar förstås bäst för organisationer som arbetar med sådana frågor, men ibland också för andra verksamheter. Det viktiga är att ni hittar något som gör skillnad på riktigt, och inte bara klistrar på lite omtänksamhet för syns skull.

Allt kan bli en klapp

Vissa saker är självklara som julklappar, andra är inte lika givna. Men allt som går att sälja kan också bli julklappar, om man bara tänker lite kreativt. Och det fina är att de lite mindre uppenbara klapparna blir desto mer oväntade för mottagaren.

Släpp det perfekta

Alla har vi en bild av den perfekta julen. Det gör den också tacksam att driva med, men det görs betydligt oftare i filmer och serier än i reklam. Om du vågar släppa perfektionen en smula kommer du genast att framstå som lite mer mänsklig och sympatisk.

Gör en julkalender

Det finns ett enkelt sätt att få julen att vara i 24 dagar. Genom att ta fram någon form av julkalender, förslagsvis med trevliga erbjudanden, har du en utmärkt möjlighet att nå ut under hela julmånaden.

Häng med i tiden

Julen ändras kanske inte sådär väldigt mycket från år till år, men det gör resten av världen. Under pandemitider kan julkampanjer se ut på ett sätt, under inflationstider på ett annat. Med andra ord, försök att hitta nya sätt att vara aktuell.

Vill du börja planera för din marknadsföring kring påsk, midsommar eller nästa jul? Hör av dig till oss!

Kontakta oss